8

08 updateweek 15 EIGEN PRODUCTIELABEL VOELT ALS ‘LOGISCHE EXISTENTIE’ Creativiteit is gebaat bij snelheid, vinden ze bij Joe Public Take-Away Advertising. Daarbij past volgens het bureau een eigen productie label. Scheelt ook in de kosten. DOOR SANDER BEEKMAN ‘Op het moment dat er nog ouderwetse budgetten beschikbaar zijn, zullen we zeker nog samenwerken met andere productiemaatschappijen. Voor die keren dat dit niet mogelijk is, bieden wij op deze manier een extra service’, zegt Antoine Houtsma, oprichter en creatief directeur van Joe Public, over Joe Publics kersverse productielabel Shoot. Het eerste wat opvalt in het pand van Joe Public zijn de McDonald’s-achtige menukaarten aan de muur. Met daarop concepten, campagnes en straks ook videoproducties tegen betaalbare prijzen. ‘Het eerste wat wij vijf jaar geleden besloten is dat wij niet meedoen aan pitches. Daar besparen wij bakken geld en tijd mee, waardoor we scherpere prijzen kunnen aanbieden en sneller kunnen leveren.’ Binnen deze gedachte past dus ook de oprichting van een eigen productielabel. ‘Nog steeds staan budgetten van adverteerders onder druk’, zegt strategisch directeur, Jeroen van Eck. ‘En natuurlijk scheelt het als je geen extern productiebureau hoeft in te schakelen. Wij zijn goed in het maken van leuke filmpjes, maar wanneer je vanwege budget concessies moet doen aan de kwaliteit van je filmpjes, moet je op zoek gaan naar andere manieren.’ Houtsma: ‘Het grappige is dat toen we vijf jaar geleden begonnen, we eigenlijk al zeiden dat we een eigen productielabel moesten hebben om van a tot z door te kunnen. Zelfs de naam van Lukkien, het bureau waarmee Shoot productioneel samen gaat werken, kwam daarbij op tafel. Daarnaast vroegen veel klanten de laatste tijd of ik niet zelf kon gaan regisseren. Dat is echt wel anders dan een paar jaar geleden, toen er geen seconde werd nagedacht over de vraag of je al dan niet een productiemaatschappij moest inschakelen.’ De vraag naar filmproducties lijkt toe te nemen, maar de budgetten groeien niet mee. ‘Tegenwoordig zijn consumenten allemaal een soort trigger happy’, vervolgt Houtsma. ‘Ze willen continu nieuwe prikkels. Vroeger kon je een filmpje tien keer zien op televisie en dan vond je hem nog leuk. Tegenwoordig is het nieuwe er al af als je iets één of twee keer hebt gezien. Ondertussen zit je met je iPad op de bank en ben je weer op zoek naar iets nieuws.’ Houtsma c.s. denken dan ook dat het effect van televisie afneemt. ‘Het blijft het krachtigste massamedium dat we hebben, maar de impact wordt kleiner.’ Met als gevolg dat de belangstelling van adverteerders voor (online) video’s groeit. ‘Maar natuurlijk wel uit hetzelfde, kleiner wordende productiebudget.’ Shoot voelt als een ‘logische existentie’, zeggen Houtsma en Van Eck, ‘hoewel wij in de kern een ideeënfabriek blijven’. De afgelopen jaren produceerden ze al veel zelf, maar nu wordt dat dus geformaliseerd. Maar dat verandert niets aan de essentie van het bureau, benadrukken de oprichters. Houtsma: ‘We zijn geen hakkenbar: we willen leuke dingen maken en niet te veel bezig zijn met rand zaken. Het is dan ook niet onze ambitie om de klant op elk front te servicen, maar wel om tegen betaalbare prijzen onze ideeën te kunnen realiseren. En als je goed kijkt zijn het gouden tijden voor ideeënfabrieken, aangezien de techniek alle mogelijkheden biedt om een goed idee groot te maken. Of dat nou is met een video, een app of een persbericht. Goede ideeën zijn de enige manier om in het spervuur van communicatieboodschappen boven de massa uit te blijven. Die kwaliteit mogen klanten ook verwachten van Joe Public Shoot.’ HANS VAN RIJS Voor de introductie van het nieuwe productielabel haalde Joe Public een oudgediende van stal: Hans van Rijs. De drievoudige Loekie-winnaar wordt in de introductievideo letterlijk uit een bejaardentehuis gerold om, samen met de mannen van Joe Public Shoot de nieuwe Red Band-commercial te regisseren. Houtsma: ‘De tijd verandert.Je kunt nu veel goede mensen freelance inhuren. Zo hebben we Sander Heeroma, die net weg was bij Caviar, ook ingehuurd als executive producer. Voor de shoot al grapten we dat we Hans uit het bejaardenhuis hadden gehaald en zo werd het idee geboren om daar een viral van te maken. Was bijzonder om de meest ervaren reclameregisseur van Nederland te mogen regisseren! En ik was dan ook vereerd met zijn complimenten toen de film af was.’ Jeroen van Eck en Antoine Houtsma

9 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication