17

17 Als beeldende kunstenaars zijn we getroffen door het isomorfisme tussen onze discipline en wat we van deze toonkunstenaars te horen krijgen.’Isomorfisme’ is een heel mooi woord waarin we ισος (isos: gelijkaardig) en µορφη (morfè: vorm) herkennen. Dit betekent dat zowel inde beeldende als in de musische kunsten een enorme analogie bestaat van begrippen en structuren. Wij horen verrast deze geluidsmensen spreken over compositie, kleuren en tonen en in een eerste opwelling reageren we met wantrouwen omdat deze begrippen hier zo moeilijk te omschrijven zijn. Wat is de kleur van een klank? Is er ook dat principe van de ‘gulden snede’ in muziek?.... En eigenlijk is dat allemaal niet zo vreemd. -pigmentkleuren komen naar ons toe via lichtgolven, klankkleur komt naar ons toe via geluidsgolven en in beide is de frequentie bepalend (aantal trillingen per seconde) . -wij hebben echter de indruk dat in de muziek de zaken toch wel moeilijker liggen. Instrumenten kunnen in geproduceerde klankleuren verschillen en hoe ze door de uitvoerder gemanipuleerd worden speelt ook een rol. -maar net zoals ook pigmenten kunnen gemengd worden tot kleurvariaties kunnen resonerende trillingen zich samenvoegen soms met sterk van elkaar geluidssterkten tot een aparte gehoorsensatie die men kleur kan noemen … Wij wachten de reactie af van meer deskundigen onder onze lezers.

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication