7

7 4. Victor Hugo: Politieker, Romanticus en Beeldend Kunstenaar - Deel 3 Victor Hugo: Literair Kunstenaar In de ‘Redactie’ (let op de aanhalingstekens) zetelen geen letterkundigen, wel mensen die graag lezen en verdienstelijk schrijven. Wij hebben dus zeker de pretentie niet van het literair werk van Victor Hugo een wetenschappelijke analyse te maken. Daarom kozen wij gewoon een topic: de romantische beschrijving van een Parijse barricade tijdens de opstand van de Commune (1870-71). De beelden zijn indrukwekkend, niettegenstaande al wat voor ons nu als overdrijving overkomt. Of zijn wij het, postmodernen, die van gevoel ontbloot, onze geblaseerdheid niet beseffen? In elk geval: lees de tekst en je zult weten wat romantiek is. La barricade Saint-Antoine était monstrueuse, elle était haute de trois étages et large de sept cents pieds. Elle barrait d’un angle à l’autre la vaste embouchure du faubourg, c’est à dire trois rues, ravinée, déchiquetée, dentelée, hachée, crénelée d’une immense déchirure, contre-butée de monceaux qui étaient eux-mêmes des bastions, poussant des caps ça et là, puissament adossée aux deux grands promontoires de maisons du faubourg, elle surgissait comme une levée cyclopéenne au fond de la redoutable place qui a vu le 14 juillet. Dix-neuf barricades s’étageaient dans la profondeur des rues derrière cette barricade mère.Rien qu’à la voir, on sentait dans le faubourg l’immense souffrance agonisante arrivée à cette minute extrême où une détresse veut devenir une catastrophe. De quoi était faite cette barricade? De l’écroulement de trois maisons à six étages, De barricade Saint-Antoine verhief zich als een monster, drie verdiepingen hoog en zevenhonderd voeten breed. Ze sloot heel de toegang af van de wijk, drie straten, diep als een ravijn, uiteengespat, getand, gemalen, bekroond met enorme gaten, gesteund door hopen puin, bastions op zichzelf reeds, met hier en daar uitstekende bressen, groots aanleunend op twee uitspringende huizen van de wijk, rees ze omhoog als een reus die zijn schild optilt van op de open ruimte die de bestorming van de Bastille meemaakte (14 juli). Negentien barricades stapelden zich op achter de eerste. Gewoon op het zicht ervoer men het onmetelijk lijden, als een stuiptrekking op de laatste stonde, waar nood omslaat in catastrofe. Waar was deze barricade van gemaakt? Van drie huizen in puin met zes verdiepingen elk, opzettelijk vernield,

8 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication