22

22 Stilaan beginnen ze zelf naar bepaalde boekjes te grijpen. Volg die keuze. Bekijk die boekjes. Merk ze op en doe er wat mee. Ga op zoek naar wat je kind fijn vindt. Maak je geen zorgen wanneer ze steeds weer naar datzelfde verhaal vragen. Meestal is dat net dat boekje dat jij niet zo helemaal je-van-het vindt. Kinderen houden van voorspelbaarheid, en van steeds hetzelfde verhaal herbeleven. Dat geeft hen vertrouwen en rust. Dring dus vooral geen boekenkeuze op, dat werkt ontmoedigend. En ga al zeker niet doorzetten wanneer ze eens even niet zo lang willen luisteren of lezen. De ene dag is de andere niet. En elke nieuwe dag betekent een nieuw moment om een poging te wagen. Ik beloof je dat achter dat delicate samenzijn zoveel meer zit : het eerste contact met taal, met verhalen, met illustraties, met verschillende thema's. En dit steeds binnen een veilige cocon, samen met mama, papa of begeleider." 12.4 ARCHITECTURAAL BRUTALISME. Voor de reeks 'Interieur' in 'Weekend' had Iris De Feijter het onder de titel 'Brutal Attraction' over het brutalisme in de bouwkunst: "Brutalisme is overal, als we architectuurtijdschriften en boekhandels mogen geloven. De architectuurstroming uit de jaren 50, 60 en 70 blinkt uit in soberheid : met ruwbouwmaterialen zoals bekist beton en glas werden huizen, kerken en culturele centra opgetrokken. De architectuurrevolutie werd aangestoken door Le Corbusier, de Zwitserse bouwmeester... Brutalisme beleefde een momentum in naoorlogs Europa. Door de ravage was er nood aan nieuwe huizen, winkelcentra en overheidsgebouwen, maar de oorlog had diepe financiële putten geslagen. Brutalistische architectuur bood een goedkope oplossing. Al kozen veel architecten ook los van het budget voor de stijl. Ze waardeerden de eerlijke uitstraling en de sculpturale kwaliteiten. Brutalisme werd voorgesteld als een positieve optie voor vooruitstrevende, moderne stadswoningen. Al raakte dat progressieve imago in verval : vanaf de jaren 80 werd de grauwe betonarchitectuur verguisd. Onze term brutalisme is een leenvertaling van het Franse 'béton brut', wat zoveel betekent als ruw beton. Maar over die term is veel discussie. Veel zogenaamde brutalistische architecten willen helemaal niet zo genoemd worden." 12.5 POSTWAARHEIDSTIJDPERK. In 'MO' bracht Gie Goris een recensie over het jongste werk van Susan Neiman betreffende nepnieuws. In de titel gebruikte hij een citaat van Nietzsche : "Ze vertroebelen het water om het diep te laten lijken." De auteur opende als volgt : "Tientallen jaren postmodernistische theorie, met als uitgangspunt de overtuiging van Foucault dat waarheid en macht inwisselbaar zijn, hebben de intellectuele

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication