25

25 ding begonnen. Dit alles maakt dat bij hem zijn klassiek realistische stijl langer invloed gehad heeft en dat hij niet voldoende zijn ommezwaai naar een vrijer Impressionisme heeft kunnen waarmaken. Manet moet als jonge kunstenaar reeds de komst van de nieuwe trend aangevoeld hebben. In zijn biografie worden meningsverschillen vermeld met zijn eerste leraar Thomas Couture die een synthese nastreefde tussen neoclassicistisch realisme en romantiek. Couture slaagt hierin schitterend: zie ‘Les Romains de la Décadence’ hieronder. Later liep het voor Couture minder goed af. Hem werd gevraagd het doopsel te schilderen van de zoon van Napoleon III. Het werk moest zowat de tegenhanger worden van Davids ‘Kroning van Napoleon I’. Die Gerard David was op zijn beurt de leermeester geweest van Couture. Beiden waren ze dus zowat de hofschilders van een Napoleon. Thomas Couture geraakte in onmin met de architecten van het Louvre waar een speciale afdeling zou ingericht worden om de Napoleondynastie te eren. Prompt stopt Couture de nochtans eervolle opdracht (Napoleon III wordt zelfs als protest overgeschilderd) en trekt zich als leraar terug in de provinciale academie van zijn geboortestad Senlis. Een fameuze afgang toch. Een schilderij waarvoor talrijke voorstudies gemaakt waren-bemerk het overschilderd gezicht van Napoleon III Het zelfrespect van de kunstenaar heeft het gehaald op oneindige promotiekansen

26 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication