26

26 La postéritité n'a pas suivi ce jugement enthousiaste. L'art de la peinture a pris une tout autre direction que celle où se trouvait Couture lorsqu'il peignit ce tableau, et l'appréciation se ressentit vite de l'évolution accomplie. Couture, célèbre du jour au lendemain, ne retrouva jamais pareil succès... Wij wijdden nogal breedvoerig uit over deze leermeester van Edouard Manet. Dit om verschillende redenen. 1. De toch enigszins ondergewaardeerde Thomas Couture maakt onder meer duidelijk dat de klassieke schilderkunst als stijl in Frankrijk is blijven bestaan ongeacht het veel vrijere impressionisme en opvolgende stijlen hiervan. 2. Wanneer wij vernemen dat Manet met eerbied zijn leermeester vermeldt maar tegelijk zijn kritiek heeft ten aanzien van diens stijl, kunnen wij op zijn minst een onaangepastheid vermoeden bij Manet wellicht zowel ten aanzien van het Claccicisme als ten aanzien van het Impressionisme. Manet is een typische overgangsfiguur tussen die twee genres. Wij vinden bijvoorbeeld het eerste van hem gekende werk: ’De Absintdrinker’ zeer ondermaats. 3. Anderzijds lezen wij: ‘De schilderijen van Borremans grijpen schilderstechnisch ergens gedeeltelijk terug naar de periode in de schilder-/kunstgeschiedenis van de 18de eeuw. In een periode die net voor de opkomst van de fotografie een grote invloed had, zoals in de Academische kunst, maar ook in het zeer persoonlijke werk van Édouard Manet en Degas.’ 4. Wij vonden enige overeenstemming in de volgende twee werken: De Gitarist (Manet) Borremans

27 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication