30

30 7. ‘ Vreemde ‘ maar Boeiende Composities Foutieve compositie van Edouard Manet: zijn ‘un Bar aux Folies-Bergère’. Het zou oneerlijk zijn Manets kunstenaarschap te kleineren op basis van fouten in een van zijn werken. Een objectieve benadering van het werk van deze kunstenaar vind je in dit blad in het artikel: ‘Hoe situeren wij Edouard Manet?’, hierboven. Niettemin heeft de waarheid haar rechten: dit schilderij is vormcompositorisch een onhandig in elkaar geprutst geval. Het is duidelijk dat de achtergrond de weerkaatsing is door een spiegel van wat zich voor de verkoopster bevindt (van waar ze naartoe kijkt). Dit is inderdaad een vondst want zo krijgt de toeschouwer een dieptezicht dat zich als het ware tot drie niveaus uitstrekt. Daarentegen staat dat Manet hierbij toch wel erg slordig tewerk is gegaan: hij heeft een loopje genomen met wetten van optica en perspectief. Om haar weerspiegeling zo zijdelings naar rechts verschoven waarschijnlijk te maken, moet men noodzakelijk veronderstellen dat de spiegel schuin staat tov de verkoopster: van rechts naar links achteruit lopend. We besluiten hieruit dat de heer met de hoge hoed en de snor, zich bevindt vlak voor de verkoopster, daar waar wij zelf staan te kijken. De verticale leuning links zichtbaar zou dan de weerspiegeling zijn van een balkon: we zien inderdaad nog volk afgebeeld onder het balkon (achter de uitgestalde wijnflessen). Uit dit alles volgt dat de naar achter wijkende spiegel de leuning zou moeten weerkaatsen als een van rechts naar links dalende lijn. Ook de twee bolvormige lampen kunnen onmogelijk op een horizontale lijn liggen… Dit gezegd zijnde hebben wij de indruk dat Edouard Manet toch geen volbloed impressionist was. Ook in dit schilderij is de centrale plaats van de figuur nog een overblijfsel van zijn klassieke realistische vorming. in

31 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication