32

32 lichamelijkheid die we bijvoorbeeld ook bij Permeke’s figuren opmerken en waarbij het als een winst gezien wordt de ontspanning en de beweeglijkheid van de figuur te beperken. Ook de stap vooruit is ingehouden en mist de vrije amplitude van Rodins ‘Homme qui marche’. De rode kleuren in het gordijn voegen naar onze mening geen warmte toe of is deze opzettelijk geweerd door enkele lichte toetsen in blauw op het lichaam? Dit schilderij kan je inderdaad een meesterwerk noemen als het de mens voorstelt in al zijn decadentie, atrofie, eenzaamheid en verworpenheid. Zo spreekt die figuur mij toe, ik heb er inderdaad geen context voor nodig! Damien Hirst en Marc Quinn: zijn twee Engelse schilders en kunstverzamelaars uit de groep Young British Artists (ca 1990) – hun principes over de zelfstandigheid van een kunstwerk, waarmee we wel gedeeltelijk akkoord gaan, blijken uit hun opvatting over kunst verzamelen: ‘dit is net iets dat je van uit de zee toespoelt en op het strand vindt’. A grin without the cat is de titel van een film uit 1977 die de opkomst weergeeft van linkse politieke partijen in de wereld (bv Zuid-Amerika). Die partijen missen volgens de film alle waarachtigheid. Ze zijn zonder betekenis. Ook de oorspronkelijke titel van de film ‘Le fond de l’air est rouge’ duidt op de betekenisloosheid die we eveneens in de postmoderne kunstopvattingen terugvinden. 9. Schildercursus Juliette Aristides (3) Samenvatting van: De Klassieke School / Schildertechnieken Juliette Aristides Uitg.THIRION – ART ISBN 970 90 43 91 155 9

33 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication