5

5 Periodes met hoge productie zetten je ertoe aan een uitgebreid oeuvre op te bouwen, een oeuvre waarin alle stukken (ook de afgekeurde voorschetsen die nooit aan een galeriemuur zullen hangen) een kans krijgen een rol te spelen. Als alles normaal gaat denk je er wellicht nooit aan of je handelt door een inwendige aandrang, omdat je je zegezeker voelt, of je met een deadline werkt of onder de charme werkt van een nieuwe gedachte – dat allemaal zijn bronnen van energie voor de werken die je maakt. Doelbewust navigeren doorheen je systeem Kunstenaars zijn een taai volkje. Ze slagen erin hun eigen systeem te ontwerpen zodat ze hoe ook erin slagen exact te doen wat zij willen. Michelangelo schilderde het plafond van de Sixtijnse Kapel in opdracht van de Kerk. Ansel Adams fotografeerde Moonrise, Hernandez maakte kunst voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Eame’s meubels en Avedon-modestijl geraakten bekend en bewezen dat kunst te vinden is zelfs in extreem Moonrise commerciële situaties met kitschproducten. Inderdaad is er het onthutsend maar sterk argument dat veel kunstwerken – zelfs grote werken – op een schaalgrootte als het Parthenon of het Gedenkteken van de Oorlog in Vietnam – een koper moeten gehad hebben reeds voor aan de uitvoering van het kunstwerk begonnen werd. Het komt er erop aan zo’n uitvoeringen in opdracht te beletten door te sijpelen in je eigen werken nadien. Werken in opdracht laat je ongemerkt verglijden naar een meer commerciële stijl. Dat is echt hinderlijk met kunstvormen die op grote schaal (en goed betaald) commercieel kunnen toegepast worden. Het komt erop aan in zulke gevallen de opdrachtgever zeer duidelijk te maken dat u alleen wet hoe het kunstwerk er moet uitzien.

6 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication