2

2 Wie zich niet wenst te interesseren aan oudmodische mythologische verhalen kunnen we geruststellen. In het Illiasverhaal is de rol van de goden erg menselijk en spreekt het tot de verbeelding . De goden in de Illias gedragen zich als archetypes van menselijk handelen. De godenwereld manifesteert zich parallel aan de wereld der mensen zonder effectieve vermenging. In de onderlinge strijd van de Trojaanse helden wordt wel de hulp der goden vermeld (Apollo bijvoorbeeld) maar die komen niet direct tussen. Ze zijn er maar als een begeleidende uitbeelding van sterke menselijke gevoelens. En al mogen dan de goden en het strijden van helden aan de fantasie ontsproten zijn, zij kwamen toch voort uit een grote waarheid die stelde en vandaag de dag nog stelt dat bepaalde mensen in dit hoekje van de wereld, zoveel eeuwen voor Christus, steden bouwden, de natuur temden, vreemde volken overwonnen, reizen maakten, koloniën stichtten, uitmuntten in de kunst, lichaam en geest ontwikkelden en die mensen, dat waren Grieken! 2. KUNST EN ANGST (10) ( uit het Engels met titel ‘Art and Fear’ ISBN 0-9614547-3-3 Schrijvers: David Bayles en Ted Orland vertaald door Marleen Herpelinck Hoofdstuk VII De Academische Wereld Toen mijn dochter zeven jaar was vroeg ze me eens wat mijn job was. Ik vertelde haar dat ik in de Academie werkte en de mensen leerde tekenen. Sprakeloos keek ze me aan: ‘Hebben ze dat werkelijk vergeten?’ Howard Ikemoto Ikemoto is van Japanse oorsprong.Tijdens WO II werd hij samen met zijn ouders geïnterneerd in een kamp voor ongewenste’aliens’ (1941). Zijn oudere broers en zusters waren tijdig naar Japan teruggekeerd. De familie werd pas in de jaren vijftig herenigd. Howard Ikemoto werd leraar schilderkunst aan het College van Sacramento (Californië). De auteurs van dit boek starten de discussie over kunstonderwijs met een radicaal voorstel. Hun standpunt is namelijk dat kunstonderwijs op universitair niveau op een of andere manier nuttig moet zijn. Om het even welke nutstoepassing, wellicht niet

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication