21

21 verkeerd de godsdienst zelf aan te vallen in plaats van de levensvoorwaarden die hem noodzakelijk maken….Marx’ houding ten aanzien van godsdienst was niet gebaseerd op speculatieve (inhoudelijke) argumenten voor een niet-bestaan van God. Hij verwierp de godsdienst, omdat deze niet samenging met zijn theorie van de actie.’. Zelfs als hij het over kunst heeft houdt hij het gebruik van zijn economisch onderscheid tussen ‘gebruikswaarde’ en ‘ruilwaarde’ overeind. Het kunstdomein is glibberig en daarom verfijnt hij zijn instrumenten en associeert kunstwaarde per se aan de meerwaarde die commodities (goederen) verwerven door de hierin geïnvesteerde arbeid. - Onder kunstwaarde per se moeten we een kunstwaarde verstaan die het kunstwerk uit zichzelf heeft, dus moeilijk te verantwoorden. Dit begrip sluit goed aan bij de moderne visie van het kunstwerk als zelfstandigheid. Het valt ons op dat kunstprijzen (Sotheby) de pan uit swingen. Iedereen heeft het erover. Weinigen durven die hoge bedragen aanvechten want…’het dingachtige van het ding’ slaat hen met verstomming en…terecht. Wie zijn wij om te oordelen? Het ‘dingachtige van het ding’ is een Kantiaans begrip. Het duidt op de waarneming van een object zonder enige contextuële betekenis, op zichzelf al een zeer dubieuze onderneming.Iets waarnemen zonder er (semiotisch) een betekenis aan te hechten, op zichzelf problematisch, heeft als uitgangspunt wel betekenis: de ‘naaktheid’ van een woestijn stimuleert ons naar contrasterende bijbetekenissen van water en vruchtbaarheid… → - Vermeerdering van ruilwaarde door geïnvesteerde arbeid typeert de op en top structureel denkende Marx als een volbloed semiotieker avant la lettre. Marx immers voegt waarde toe, bijkomende betekenis (context), door te verwijzen naar de vakkennis, de geestelijke maar ook fysieke arbeid die in het werk geïnvesteerd werd. Wie kan bijvoorbeeld de indringende emotie die uitgaat van een bepaalde ets of houtsnede, loskoppelen van het geduld, de vele drukproeven en op vakkennis gestoelde toegewijde correcties van de maker?

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication