23

23 8. ‘ Vreemde ‘ maar Boeiende Composities De ‘Piëta’ van Michelangelo (St.Pietersbasiliek Rome) Aan dit prachtig werk herkennen wij heel wat ‘fouten’. Maar hoeven wij fout te noemen wat gewild afwijkt van ‘realistische exactheid’? Michelangelo was pas 24 jaar oud als hij dit beeld voltooide. Het beeld is typisch Renaissance en ook als zodanig doordacht. Wij menen dat een jeugdig beeldhouwer moeilijk de diepgang van dit beeld kan bereiken. Ongetwijfeld werd Michelangelo bijgestaan en geleid door een of andere commissie, wat toen gebruikelijk was. Zijn opdrachtgever was de Franse kardinaal Jean Bilhères de Lagraulas, reeds op leeftijd en ervaren diplomaat in functie van de Franse koning en als ambassadeur bij de Heilige Stoel. Deze carriëre laat vermoeden dat de spirituele opvatting van het beeld getekend zal geweest zijn door relativerende typisch (+-vrijzinnig) Franse Renaissanceprincipes. HET BEELD VAN MARIA IS VEEL TE GROOT in vergelijking met de Jezusfiguur. Hier ligt geen God in de schoot van zijn Moeder. De liggende figuur is al te menselijk. Tussen Moeder en Zoon blijkt geen leeftijdsverschil. De grootse drapering die het lijk omhult doet eerder terugdenken aan een liefdevolle terugkeer van het kind in de moederschoot. De rust die hieruit naar voor komt is Renaissance-rationeel. Het geheel is emotioneel beheerst en wijkt af van de pathos van latere barokbeelden.

24 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication