24

24 9. The Freedom Principle We schaften ons het boek aan met de titel ‘The Freedom Principle’ met de ondertiteling ‘Experiments in Art and Music -1965 to Now’ geschreven door Naomi Beckwith en Dieter Roelstraete. Uitgave:-- Museum of Contemporary Art ChicAgo ISBN 978-0-9962116-0-4 Het Engelstalig boek is een zeer gedetailleerde weergave van wat zich sinds 1960 als AfroAmerikaanse hedendaagse kunst (beeldend en muzikaal) ontwikkeld heeft in Chicago. Dieter Roelstraete is een oud-student van het huidig St.Janscollege te Poperinge. Deze authentieke man heeft zijn weg gemaakt via de Filosofiefaculteit van de Gentse Universiteit en is Curator geworden aan het Neubauer College voor Cultuur en Maatschappij van de Universiteit van Chicago. Verleden jaar cumuleerde hij zijn opdracht met de organisatie van Documenta 14 (Kassel/Athene 2017). • Neubauer is de naam van een familie die de Stichting van het genoemde college financieel mogelijk maakte. Het Neubauer Collegium ondersteunt innoverende research in een humanistisch perspectief. Dieter Roelstraete is in dat Neubauer College als kunstcriticus en- historicus om zijn maatschappelijke betrokkenheid. Hieronder verstaan we niet dat hij zomaar een of andere linkse rakker is. Zijn curator interesses betreffen de relatie tussen kunst en politiek in de brede (en eigenlijke) zin van dat laatste woord, kunst als een soort wetenschap, kunst als een product van intellectuele arbeid, waarbij zijn opvatting over exposeren en performeren die van het schrijven van een tekst benadert. Als criticus en theoriticus heeft hij zich enorm gedocumenteerd over het verband tussen kunst en research Tegelijk heeft hij het over het probleem van het genieten van kunst. Een ander voorwerp van research betreft de realistische traditie en het raadsel van ‘thingness’. Onder ‘thingness’ (een Kantiaans begrip) verstaan we de manier waarop een voorwerp in de gevestigde categorieën van de waarnemer overkomt en hoe die dingen esthetisch kunnen georganiseerd worden tot bijzondere ervaringsmomenten (tentoonstellingen en performances bijvoorbeeld). Chicago zelf is geworteld in de rijke AfroAmerikaanse historie. Sinds hun status als slavenarbeiders op Amerikaanse

25 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication