27

27 Deze is uitgevoerd met eenvoudige hangende schoenveters, opgehangen aan een muur. Ward voert de originele iconische tekst op tot een monumentale schaal. Van dichtbij zien we een massa druipende kleuren en slecht van op afstand kunnen we de tekst lezen in zijn samenhang. Ward suggereert dus dat het democratieproject van de Verenigde Staten, het project de burgers tot één volk te verenigen op veel manieren kan beoordeeld worden. Dit is geen voorbeeld van een gezamenlijk collectief ondernemen. Het oordeel over slagen of mislukken van het project hangen ervan af hoe ,je het bekijkt. Zo ook suggereren het materiaal en de manier van werken die Ward gebruikt dat democratie realiseren een zeer arbeidsintensieve en kwetsbare bezigheid is en dat is ook het geval voor het maken van een kunstwerk… 10. Schildercursus Juliette Aristides (4) Samenvatting van: De Klassieke School / Schildertechnieken Juliette Aristides Uitg.THIRION – ART ISBN 970 90 43 91 155 9 Deel 2 : Tijdloze Beginselen Hoofdstuk 3 : Tonaliteit De Kracht van de Begrenzing Niets is noodzakelijker en onder de druk van ontelbare voorhanden zijnde kleuren wordt niets eerder verwaarloosd dan ‘werken met kleurwaarden’. Bekijk onderstaand schilderij van Daniel Sprick. We vinden er een enorme diepte in. De gevoelige benadering van tonen en randen brengt een visuele hiërarchie teweeg, met een illusie van diepte en atmosfeer. De randen van de objecten worden steeds duidelijker naarmate ze zich dichter bij de beschouwer bevinden. Vergelijk bijvoorbeeld de zachte, vage lijnen van de schilderijlijst tegen de muur met de scherp afgetekende draperie om het tafeltje op de voorgrond. Degas zei altijd dat hij het liefst alles in zwart-wit deed.”Maar, wat moet je,” vroeg hij dan met een gebaar van berusting, “wanneer iedereen om kleur roept?” Inderdaad zijn waarden het gemakkelijkst toe te passen als de vele grijzen die tussen zwart en wit liggen.

28 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication