17

17 Zo ontstond deze emotioneel overweldigende scene: Dante en Vergilius steken de Styx rivier over naar de Onderwereld. Dante’s angst is duidelijk zichtbaar bij deze confrontatie met het geweld van de vloed en de verdrinkende drenkelingen rond de boot. De onthulling van dit werk van Delacroix maakte veel ophef. Daar was vooreerst het onconventionele thema, het Inferno was in die tijd zeer ongewoon in de Franse kunst. Komt nog bij dat hier veel meer de angst weergegeven wordt van het hoofdpersonage eerder dan de moed die straalt vanaf de traditionele historische schilderijen. Het schilderij vestigde niet alleen de faam van Delacroix (het werd tenslotte aangekocht door de staat) maar het propageerde de romantische stijl waar menselijke betrokkenheid het haalt op de heroïek en waar de rauwe werkelijkheid weergegeven wordt eerder dan goedkope overwinningen. Juist vijf jaar later, voerde Delacroix de thematiek en de stylistische keuzes van het vlot van Dante, tot een nieuw hoogtepunt in de dramatische Dood van Sardanapalus. Geïnspireerd door Lord Byrons tragisch gedicht portretteert Delacroix de ophefmakende zelfdoding van de Assyrische heerser Sardanapalus. De kunstenaar plaatst het onderwerp uit Byrons origineel werk in zijn eigen geweldige visie. De koning wordt hier uitgebeeld als een wanhopige, wraakzuchtige en zelfbewuste potentaat. Belegerd door zijn vijanden besluit Sardanapalus niet alleen tot zelfdoding maar tegelijk wil hij zijn fabelachtige rijkdommen verbranden en meteen ook al wat hem aards genoegen verschafte. Dood van Sardanapalus We zien de koning liggen op een met juwelen versierd staatsiebed, feitelijk een brandstapel en daarop ook een groep zieltogende concubines, paarden, honden en allerlei schatten, alles bestemd voor de vlammen.

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication