18

18 Wanneer dit werk geëxposeerd werd in het Parijse Salon1828 veroorzaakte het een nog grotere deining dan de Reis naar de Onderwereld van Dante Deze keer maakte het publiek kennis met het krachtige wervelende palet van de kunstenaar en de schijnbaar pêle-mêle compositie: “Moeten we werkelijk nog een titel geven aan die onverstaanbare hokus-pokus van mannen, vrouwen, honden, paarden, stukken hout, vazen en instrumenten van alle slag en soort, dat onmetelijke bed, die kolommen zonder veel perspectief zwevend tussen hemel en aarde?”, raasde criticus Charles Paul Landon. Niets herinnert ons aan enig klassiek stijleffect. De kunstenaar schiep hier een drama met theatraal licht en een stortvloed van Rubenslichamen die wel anatomisch goed weergegeven zijn .Wat de exotische kostuums betreft en het decor, deed Delacroix inspiratie op uit middeleeuwse manuscripten, etsen en Indische prenten. Het schilderij is rijk en boeiend. Victor Hugo noemde het “de kleine geesten overstijgend “. Dit werk werd later als een ommekeer gezien in Delacroix’ schildertechniek naar een rijpere stijl. De Vrijheid leidt het Volk 1830 In 1830 kwam het tot een bloedige opstand in de straten van Parijs. De revolutie was gericht tegen de Bourbonkoning Charles X. Dat zelfde jaar schilderde Delacroix zijn romantische weergave van dit politiek evenement. “Ik heb een nieuw onderwerp aangevat: een barricade, en heb ik niet voor mijn volk gevochten, ik heb er tenminste voor geschilderd,” schreef de kunstenaar naar zijn broer enkele maanden na deze juli

19 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication