20

20 deze intieme scene en noemt het schilderij een “klein gedichtje rond een interieur vol rust en stilte.” Het schilderij markeert een nieuw facet van Delacroix’ techniek. Hier werkt hij een genre-scene uit op de schaal en met alle details van een historisch werk. Het werk vertoont ook sporen van het toen aan bod zijnde Oriëntalisme, dat omstreeks 1800 Europa beïnvloedde vooral via het intense contact met zijn toenmalige kolonies in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De Westerse kunstenaars deden dankbaar beroep op het hieruit voortvloeiende exotisme; soms leenden hun werken zich tot propaganda voor Europese imperialistische agenda’s. Ook Delacroix’ schilderij deelt hierin. Hijzelf hield staande dat zijn werk geïnspireerd was door zijn bewondering voor de Algerijnse Cultuur die hij als een levendige wederuitgave zag van de Antieke Cultuur. Toen het schilderij geëxposeerd werd in de Salon van 1834 , inspireerde het tal van kunstenaars tot kopiëren. In de vroege jaren 1900, maakten moderne schilders zoals Picasso en Matisse er hun eigen versies van. Leeuwenjacht (1860–61) In de loop van zijn carrière geraakte Delacroix meer en meer in de ban van de relatie tussen mens en natuur; deze exploreerde hij door middel van voorstellingen van wilde dieren zoals tijgers en leeuwen dikwijls afgebeeld in een gevecht op leven en dood met mensen. Het werk was af juist twee jaar voor Delacroix’ afsterven. Leeuwenjacht laat ons zien hoe de kunstenaar emotioneel tot een uiterste gaat in die relatie tussen mens en dier.

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication