21

21 Twee leeuwen en een groep mensen in Noord-Afrikaanse klederdracht zijn hier afgebeeld in een heftige tweestrijd. In die maalstroom van lichamen is het erg onduidelijk wie aan de winnende hand is. Dit is een bedoelde keus van Delacroix. Hij geloofde immers dat zelfs de beschaafde mens veel gemeen heeft met een dier en een wilde. Leeuwenjacht contrasteert met vroegere werken zoals die van Pieter Paul Rubens die telkens opnieuw de triomf portretteerde van de mens over de natuur. Dit beklemtoont des te meer de moderne gevoeligheid van de schilder Delacroix. 8. ‘ Vreemde ‘ maar Boeiende Composities Come Unto These Yellow Sands Richard Dadd (1817-1886) Gedurende de late 19e eeuw raakten steeds meer mensen in Groot-Brittannië geïnteresseerd in hun folkloristische verleden, getuige het oprichten van tal van spiritualistische groepen als de vrijmetselaars. Deze invloed is zeer sterk terug te vinden in Dadds werk. Zijn schilderijen hebben meestal elfen en mythologie als onderwerp. Hij werd als kunstenaar dan ook ingedeeld bij 'The Fairy School'. (fairy = sprookjesachtig, feeëriek) Richard Dadd is vooral gekend om zijn krankzinnigheid: hij vermoordde zijn vader en poogde op zijn vlucht hierop een medetreinreiziger te doden. Hij bracht dan ook het grootste deel van zijn leven door in een instelling.

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication