17

17 Gentileschi (1593-1652), de bekendste schilderes uit de zeventiende eeuw. Haar caravaggeske werk wordt gelinkt aan haar tijdgenotes - vaak dochters, zusters en echtgenotes van bekende kunstenaars - die soms subtiel, soms doortastend de conventies ombogen. Maak kennis met Sofonisba Anguissola, Lavinia Fontana, Orsola Maddalena Caccia en andere Italiaanse barokkunstenaars die ongetwijfeld tot de canon hadden behoord mochten ze geen XX-chromosomen hebben gehad." 17.02 KINDERRECHTENCOMMISSARIAAT. Midden 2018 vierde het commissariaat voor kinderrechten zijn twintigste verjaardag. In ‘Visie’ peilde Amélie Janssens naar de opdracht(en) van deze instelling : “Het Kinderrechtencommissariaat is een paraparlementaire instelling van het Vlaams Parlement. De opdracht situeert zich op twee sporen. Primo : ombudsdienst voor kinderen en jongeren. Als kinderen en jongeren in hun rechten geschonden zijn, als ze vastlopen, kunnen ze contact opnemen. Dan doet het Kinderrechtencommissariaat aan klachtenonderzoek, bemiddeling, geven ze informatie, verwijzen ze door. In de praktijk nemen ook veel ouders, grootouders en professionals (leerkrachten, jeugdadvocaten, artsen, CLB’s, jeugdhulp) contact op. Secundo : advies aan het Vlaams Parlement. Vanuit de ombudsfunctie wijst het op structurele knelpunten. En ook op vraag van het parlement wordt advies verleend, over alle mogelijke thema’s en regelgeving die voor kinderen en jongeren van belang is. Maar het Kinderrechtencommissariaat probeert ook zelf proactief thema’s op de politieke en maatschappelijke agenda te krijgen.” Het nummer van de klachtenlijn is 0800-20.808 (klachtenlijn@kinderrechten.be). 17.03 KLIMAAT EN LUCHTVAART. Onder de titel ‘Wereldwijd 100.000 vluchten per dag’ wees Chris Dutry in ‘De Bond’ op het verband tussen de klimaatverandering en het vliegen. Een stuk hieruit : “Zowat een jaar geleden steeg het kwik in de Amerikaanse stad Phoenix tot bijna 50 graden. Er werden vijftig vluchten afgelast of afgeleid naar andere luchthavens. De verklaring? Bij zo’n temperatuur is de lucht veel ijler, waardoor de ‘lift’ van vliegtuigvleugels vermindert. Dat schept een probleem bij het opstijgen met volle brandstoftanks en volle bezetting… Maar ook de luchthavens komen in de problemen. Landingspistes in het Hoge Noorden dreigen onstabiel te worden doordat de ondergrond smelt, terwijl grote luchthavens aan de kust bij zwaar weer dreigen onder te lopen. Maar de klimaatopwarming laat zich ook hoog in de lucht voelen. De straalstroom in het noordelijk halfrond neemt toe in kracht, waardoor de oostwaartse vluchten sneller gaan, maar zorgwekkender is dat die sterkere winden voor meer ‘clear air turbulence’ zorgen. Dat zijn luchtwervelingen die optreden bij heldere weersomstandigheden en moeilijk tijdig waargenomen worden door de piloten Wellicht zal bij toekomstige vluchten het ‘fasten seatbelt’-lampje gewoon aanblijven. Waar de piloten echter het

18 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication