2

2 Er is een relatie tussen het product van zijn handen en de persoonlijkheid van een kunstenaar. Van hen die kunst maken opteren de enen voor zelfexpressie, anderen laten zich inspireren door de wereld om hen heen. Mooie mensen en een mooie wereld waarborgen dus het resultaat. De jaren glijden voorbij en onze werkstijl evolueert. In het hierna volgend artikel wordt dit vergeleken met een reis waarbij we vertrekken en terug arriveren in een zelfde wereld, onze wereld, die dan toch helemaal anders geworden is. 2. KUNST EN ANGST (14) ( uit het Engels met titel ‘Art and Fear’ ISBN 0-9614547-3-3 Schrijvers: David Bayles en Ted Orland vertaald door Marleen Herpelinck Deel IV - Vervolg Hoofdstuk VIII Conceptueel werken →‘Sommige kunstenaars kijken naar de wereld als naar iets dat ‘buiten hen’ ligt, alsof ze door een venster kijken, anderen zien de wereld als iets van henzelf, alsof ze in een spiegel kijken’. Kunst en Wetenschap (vervolg) In de hedendaagse wereld betekent werken op basis van een cirkel echt iets anders als werken aan een wiel. De wetenschap gaat vooruit naarmate haar technologische werktuigen preciezer worden. Kunst daarentegen evolueert veel trager op het ritme dat inzicht rijpt. De stenen werktuigen uit de voorhistorie waren hopeloos primitief in vergelijking met de courante hedendaagse technologische standaarden. Maar de kunstwerken van de grotschilders blijven elegant en expressief en kunnen wedijveren met moderne kunst. Honderd beschavingen hebben (sommige eeuwenlang) zich kunnen handhaven zonder gebruik van computers of windmolens en zelfs zonder de kennis van het wiel. Geen enkele heeft de tijdspanne van enkele generaties overleefd zonder kunst.

3 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication