21

21 grootstadsomgeving. Men kan ze terugvinden bovenop busstations, muren, dakgoten en gezien hun geringe afmetingen (ongeveer 15 cm) is het wel moeilijk ze in het vizier te krijgen. De beeldjes zijn door de kunstenaar bedoeld als metaforen (voorbeelden) om over na te denken in het politieke domein, om de overdadige bureaucratie en machtsmisbruik aan te klagen, enz. Zijn werk is ook te zien in kunstgalerieën of zoals gezegd onopvallend in het straatbeeld in Brussel, Londen, Berlijn, Zagreb, Nantes, San Jose, Barcelona, Wenen, Malmo, Parijs, Milaan, Bogotá. Zijn werk laat ons kritisch nadenken over vooruitgang, menselijke ellende, klimaatwijziging en de geleidelijke afbraak van de kwaliteit van ons menselijk bestaan. De foto hierboven is de reproductie van een installatie van sculpturen met als titel: ‘de Kiescampagne’ . Isaac Cordal exposeerde het werk in Berlijn in 2011 onder de titel ‘ Politiekers discussiërend over de opwarming van onze wereld’, een installatie uit een serie met als titel ‘Volg je leiders’. 9. Schildercursus Juliette Aristides (8) Nog Vervolg Deel 2 - Hoofdstuk Vier- KLEUR Kleurencompositie Kleur wordt deels waargenomen (en in zover meestal overgenomen in het schilderij) deels zelf gecreëerd (van uit het palet). Je model is een natuurlijk gegeven: hou dus ook de materialen waarmee je werkt in je grondschets zo eenvoudig mogelijk. Beperk je palet tot enkele kleuren die je nodig hebt om ze te mengen tot een kleurengamma passend bij je onderwerp (je kleuren moeten passen bij het voorgestelde jaargetijde / leeftijd model / uit te drukken impressie…): een paar kleuren leveren honderden paletvariaties op.. Er bestaan geen goede vormen noch goede kleuren : een schilderij is goed als vormen zich goed verhouden tot elkaar en als kleuren zich goed verhouden tot elkaar. Goede verhoudingen van kleuren en vormen betekent dat kleuren en vormen die tegelijk op een schilderij voorkomen niet sterk in karakter mogen afwijken: plaats tussen hoekige vormen niet plots een ronde vorm, tussen gedempte mengkleuren

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication