22

22 niet plots een zone van frisse kleuren. Streef dus eenheid na in vormen onderling en in kleuren onderling. EN TOCH:’ te veel eenheid doet eentonig en ongeïnspireerd aan; te veel variatie is overstimulerend en chaotisch. ZOEK EEN EVENWICHT ! Er is eenheid in vorm - De voorgrond bevat uitsluitend aan elkaar verwante antieke voorwerpen alle donker uitgewerkt. Er is eenheid in kleur - De achtergrond toont een lucht en een wazige skyline waar vooral de kleur belangrijk is. Die kleur is John Morra Merz 1 warm en variërend. De voorgrondkleuren zijn donkerder maar ook warm. De mogelijke eentonigheid van een al te grote eenheid is vermeden door: -een vormcontrast: voorgrond: welbepaalde variërende maar verwante vormen achtergrond: wazige variërende vormen in de wolkenmodulatie -en kleurcontrast: voorgrond/achtergrond: licht en donker maar telkens in variatie Het contrast trekt de aandacht. De variatie beklemtoont een niet overdreven eenheid Er is eenheid in vorm De rechthoekige vorm van de tafel en de afgeknotte kegel van de emmer zijn beiden meetkundige figuren. Sarah Lamb Een krab en een emmer Er is eenheid in kleur: tafel,emmer en krab zijn geschilderd in donkere tinten die dicht bij elkaar liggen.Zelfs die achtergrond is in een (veel lichtere) verwante warme kleur geschilderd.

23 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication