3

3 2. ALS IN EEN DONKERE SPIEGEL ( Frank Van der Veire ISBN 978 90 5875 0570) Woord Vooraf Een persoonlijk esthetisch oordeel komt zowel bij het kunstminnend publiek als bij de kunstenaars zelf, onder de druk te staan van commentaren in de media die stilaan ergernis opwekken. Wat curatoren van tentoonstellingen ons laten lezen is meestal een chaotisch allegaartje van ideeën divers bijeengesprokkeld uit de kunstgeschiedenis, de sociologie, filosofie en psychoanalyse, dit zonder veel verband, oppervlakkig, ijdel. VdV. heeft het over nepfilosofen die koketteren met wijsgerige begrippen zodat het handige passe-partouts worden om te bewijzen dat men tot de art-world behoort. Wel is het waar dat wie kunst beoordeelt dit doet van uit het intellectueel klimaat van zijn tijd. Het intellectueel klimaat ,voor iedereen verschillend en waaruit wij oordelen, illustreren wij met kunst uit drie ver van elkaar verwijderde periodes: een oude Kruik, een schilderij van Rubens, een werk van Auerbach De oude Kruik De maker heeft wellicht geen kunst voor ogen gehad, wel een gebruiksvoorwerp. In deze moderne tijd kijken we daar helemaal anders naar: er is veel kans dat deze kruik als bloemenvaas of gewoon decoratief op zichzelf een plaatsje krijgt op een salontafel. Omdat we als opslag van vloeistoffen meer interessante (minder mooie) mogelijkheden hebben gaat de esthetische kruikvorm meer doorwegen in onze waardering. De Kruisafneming van Rubens Het is niet onwaarschijnlijk dat onze kleinkinderen zich vragen zullen stellen bij dit schilderij: wie zijn die mensen? Zou dit een oudgriekse voorstelling kunnen zijn?

4 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication