4

4 Hoe bekeek Rubens het: van uit gelovige vroomheid ? Van uit religieus-politiek opportunisme (had hij weerom een punt gemaakt als goede katholiek? had hij een dikke verkoopsom voor ogen?) Hoe bekijken wij het? Wat vinden we er mooi aan(een goede kleur- en vormcompositie alleszins)? Portret – Frank Auerbach Zo portretteerde Auerbach de dames en heren uit zijn vriendenkring in Londen. Met onze beoordeling zijn we compleet in de war. We grijpen naar een context: de Joodse kunstenaar ontsnapte als kind aan de crematoria van Ausschwitz waar zijn ouders wel vermoord werden. Is dit schilderij de weergave van een trauma hieromtrent? Waarom noemen we dat nog kunst? Wat betekent het werk voor de kunstenaar zelf en wat voor ons? En Vooral: wat is deze Pottenbakker, deze Renaissanceschilder, deze schilderende Jood gelijk overgekomen bij het maken van hun werk? Hebben ze iets van een gemeenschappelijke emotie ervaren dat we als een gevoel voor ‘kunst’ kunnen duiden? Kunstfilosoof Walter Benjamin (1892-1940) noemt het oppervlakkig gezwets van zijn collega’s kunstcritici, een ‘jargon’ (dieventaaltje). Tevergeefs zoeken we onze definitie van kunst bij de Kunstgeschiedenis. We stellen vast dat deze bij voorkeur teruggrijpt naar mooie ordentelijke syntheses van kunst uit het verleden. De begrippenchaos van de postmoderne tijd (‘conceptuele’kunst bijvoorbeeld) schrikt haar af, laat staan dat ze zich zou wagen aan een definitie van kunst. Van der Veire gaat ervan uit dat kunstgeschiedenis zichzelf legitimeert dwz dat een intuïtieve kennis van wat kunst is zoals die blijkt uit een traditioneel oordeel van een overgrote meerderheid van kunstminnaars, volstaat. Kunst zou dan zowaar iets met democratie te maken hebben. Maar zelf als een uitgesproken (expliciete) definitie niet nodig is heeft de kunstgeschiedenis wel haar grote verdiensten: zij verzamelde een schat van gegevens over kunstwerken,

5 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication