76

skispecial Dakar on ice Racen op een circuit is één ding, racen op ijs een tweede. Scheuren op ijs in een Dakar-MINI is next level. JFK mocht op de ijzige vlaktes van Finland achter het stuur kruipen van de MINI ALL4 Racing. Om les te krijgen van absolute kampioenen. TeksT Jeroen Jansen foTografie Mini H et was – dankzij een forse bodemvrijheid en een wirwar aan buizen – een hele toer om er te komen, maar op het moment dat mijn gordels in de MINI door een vriendelijke meneer aangetrokken worden en hij het stuurwiel op z’n plek klikt, waan ik me al bijna coureur. Ik trek mijn handschoenen aan. De zenuwen slaan toe. Ik zit vastgesnoerd in een péperduur racemonster en ik heb het stuur in mijn handen, de pedalen voor mijn voeten en de pook van de versnellingsbak aan mijn rechterzijde. De audiojack wordt in mijn helm geplugd, GoPro’s voor en achter me worden aangezet. GO! Niet dat ik onvoorbereid ben afgereisd naar Fins Lapland. Ik weet dat de MINI ALL4 Racing van Team X-Raid een TwinPower turboblok heeft dat is gebaseerd op een standaard BMW-motor. Dat dat blok 320 pk levert en een maximumkoppel van 800 Nm bij 2100 toeren per minuut. Ik weet dat z’n topsnelheid op 180 kilometer per uur ligt en dat hij een heftige sequentiële zesbak heeft die niet altijd zachtzinnig bediend moet worden. Ik weet ook dat ‘ie voor de gelegenheid is uitgerust met spikebanden. Daarnaast is duidelijk dat de auto van buiten een MINI is, maar dat er onderhuids veel veranderd is. De carrosserie ziet eruit alsof de MINI flink op zijn duim heeft geblazen. Sterker, hij is negen procent groter dan het origineel. Let in het vervolg maar eens op de A-stijl aan de rechterkant. Die is veel breder dan links, om zo de standaard voorruit van de MINI Countryman toch te laten passen in de anabolenbody. Het is een bizarre MINI die instant ontzag opwekt. Imposant in alle opzichten. Hersenactiviteit Het X-Raid-team neemt me vooraf mee in een technische spoedcursus waarin ik leer over de speciale hypermoderne ophanging die ook in de extreemste omstandigheden moet kunnen presteren. De motor – het hart van de auto – komt het dichtst bij die van een productieauto, maar is samengesteld uit het beste dat moederbedrijf BMW te bieden heeft. De zuigers komen bijvoorbeeld van een X6 en de krukas is van een M5. En dat alles voor tenminste één Dakar, want zo lang moet een motorblok minimaal meegaan. Kort daarna krijg ik het nut van goed navigeren uitgelegd. Want: navigatie kan een Dakar-proef maken of breken. Alles valt of staat tijdens de rally der rally’s immers met de gereden minuten. Dakarcopiloot Michel Périn – die een carrière als komediant is misgelopen – legt op hilarische wijze het nut van het samenstellen van een uitermate gedetailleerd roadbook uit. Hij vertelt dat het de bedoeling is om van waypoint naar waypoint te komen, om uiteindelijk de finish te bereiken. Door de slimste route te rijden tussen de waypoints, kun je de snelste tijd boeken. En da’s nodig om te winnen. Périn sluit af met de geruststellende mededeling dat je zelfs met het onfeilbaar76

77 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication