0

DIOR Academy Studiegids 2017

INHOUD OPLEIDINGEN Basisopleiding Informatiemanagement Leergang Operationeel informatiespecialist (MBO- en HBO niveau) Leergang Tactisch informatiespecialist Leergang Strategisch informatiespecialist Leergang informatiemanager / adviseur Projectmanagement PRINCE2® Foundation (Partnership Centric en DIOR Academy) Scrum / Agile Procesmanagement Lean Six Sigma Orange Belt Lean Six Sigma Green Belt Lean Six Sigma Blue Belt Lean Six Sigma Practitioner BiSL Foundation SharePoint SharePoint: Start! (wat is SharePoint en hoe pas je het toe?) To the Point met SharePoint! (tools en bouwstenen voor succesvolle implementatie) WORKSHOPS Kwaliteitszorg en Auditing Zaakgericht werken Waardering, selectie en vernietiging Gemeentelijke selectielijst Big Data! Ontwikkelingen en trends in informatiemanagement Informatiebeveiliging Juridische en organisatorische consequenties digitaal werken Wet- en regelgeving, normen en standaarden TRAININGEN Training Spelling en grammatica Training Mailen zonder fouten Training Resultaatgericht werken en time management Training Persoonlijke impact en Het merk IK Incompany trajecten - 3 - 8 10 13 14 15 24 25 27 28 29 30 31 32 33 35 36 37 38 39 40 41 42 43 45 46 47 48 51

INLEIDING De nieuwe studiegids van DIOR Academy (hierna te noemen DIOR) is uit! DIOR heeft bijna 30 jaar ervaring met het opleiden van medewerkers werkzaam op het gebied van informatiemanagement. In deze gids vind je het reguliere opleidingsaanbod: leergangen, opleidingen, workshops en trainingen. Daarnaast bieden wij incompany trajecten aan, in deze studiegids lees je meer hierover en laten wij klanten aan het woord. DIOR biedt kwalitatief goede opleidingen, mede dankzij onze geschoolde docenten met praktijkervaring. Onze opleidingen zijn afgestemd op de praktijk, vanaf dag één worden studenten gestimuleerd om kennis en vaardigheden direct op de werkvloer toe te passen. Deze werkwijze ‘leren door doen’ heeft al vele tevreden klanten opgeleverd. Digitaal bewustzijn Digitalisering is niet alleen een technische aangelegenheid. Het is een organisatorische verandering. De manier van werken (de structuur, de processen en de functies) veranderen in meer of mindere mate. Digitalisering heeft impact op uw organisatie als geheel. Hiervan moet de organisatie zich bewust worden en, belangrijker nog, hierop moet geanticipeerd worden. In onze opleidingen vormen het digitaal bewustzijn en duurzame inzetbaarheid van uw mensen essentiële componenten. Leermiddelen en methoden van de DIOR-opleidingen Om optimaal van de lesdagen gebruik te maken, neemt de student vooraf het theoretisch kader door. Tijdens de lesdagen past de student door middel van praktijkcases de verworven kennis toe. Dit kan individueel of in groepsverband. De volgende vaardigheden staan centraal: problemen vaststellen, keuzes maken, prioriteiten stellen, plannen opstellen en presenteren. Bij een aantal modules wordt gewerkt met opdrachten die betrekking hebben op informatiemanagement binnen de eigen organisatie. De kennis en vaardigheden worden meteen toegepast in de eigen werksituatie. - 4 -

Incompany opleidingen Heeft jouw organisatie behoefte aan op maat gemaakte incompany opleidingen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Het fundament van de soepele overgang van de opleiding naar de werkomgeving wordt gelegd bij de intake. Tijdens de intake worden de huidige praktijk en de daarbij behorende specifieke uitdagingen en te behalen leerdoelen en studieresultaten besproken en vastgesteld. Van daaruit wordt het theoretisch kader en het lesmateriaal aangepast aan de dagelijkse praktijk van de eigen organisatie. Tijdens de lesdagen wordt de theorie behandeld door middel van casussen. Bij deze casussen wordt gebruik gemaakt van materiaal (documenten, informatie, processen en eventueel systemen) van de eigen organisatie. Je krijgt eventueel praktijkopdrachten die je op de eigen werkplek moet uitvoeren. Incompany trajecten worden aangeboden op onze leslocatie in Den Haag of bij de organisatie op locatie. Terugkomdagen DIOR biedt naast de opleidingen ook zogenaamde ‘terugkomdagen’ aan. Na afronden van de opleiding zal de student geconfronteerd worden met praktijkproblemen en situaties die vragen kunnen oproepen. Deze zaken kunnen tijdens een terugkomdag worden besproken met de docent. Certificering De DIOR opleidingen zijn CRKBO gecertificeerd. Alle onderwijskundige prestaties geleverd door DIOR Academy zijn vrijgesteld van BTW. Inlichtingen en aanmeldingen Wil je geadviseerd worden over passende opleidingen voor individuele medewerkers of heb je ondersteuning nodig bij het opstellen van een opleidingsplan voor de gehele afdeling of voor een persoonlijk ontwikkelplan? Neem dan contact met ons op! Je kunt bellen, e-mailen of gewoon binnenlopen. Adres: Telefoonnummer: 070 8200 628 E-mailadres: Bezuidenhoutseweg 1, 2594 AB Den Haag info@dior.nl Wil je je aanmelden? Doe dat dan via onze website www.dior.nl of bel! - 5 -

Leergangen Het DIOR-stelsel De DIOR leergangen zijn opgebouwd uit modules. Elke module vertegenwoordigt een korte afgebakende opleiding gericht op een bepaald specialisme binnen informatiemanagement. Niveau Niveau instroom Basisopleiding informatiemanagement Leergang Operationeel informatiespecialist MBO niveau Leergang Operationeel informatiespeciaist HBO niveau Leergang Tactisch informatiespecialist Leergang Strategisch informatiespecialist VMBO/MAVO/ HAVO MBO MBO HBO HBO Niveau uitstroom MBO MBO HBO HBO HBO Diploma’s Na het succesvol afsluiten van de leergangen ontvang je het bij de betreffende leergang behorende DIOR diploma. - 6 -

- 7 -

BASISOPLEIDING INFORMATIEMANAGEMENT Door steeds verdergaande digitalisering vinden ingrijpende veranderingen voor mens, maatschappij en werk plaats. Ben jij werkzaam in het vakgebied informatiemanagement en ondergaat jouw organisatie ook de transitie, dan heeft dit invloed of jouw functie en werkzaamheden. Met onze vernieuwde opleidingen vind jij de aansluiting die nodig is om mee te gaan in de digitale transitie. De Basisopleiding Informatiemanagement is een 6-daagse leergang voor medewerkers die nieuw in het vakgebied zijn of die hun kennis op willen frissen. Deze leergang is mede bedoeld als opstap naar de Leergang Operationeel informatiespecialist op MBO niveau. - 8 -

INHOUD Module 1 - 1 dag • De status van het vakgebied informatiemanagement. • Wat is informatiemanagement, wat is het belang van informatiemanagement. • Wat is informatie. Module 2 - 1 dag • Vernieuwingen en effecten binnen het vakgebied. • Van DIV naar Informatiemanagement. • Organisaties, structuren en processen. Module 3 - 1 dag • Organisatie, structuren, processen en de link naar informatie. • Digitale overheid, digitaal werken, proces en zaakgericht werken. • Op het snijvlak van informatie, business en ICT. Module 4 - 1 dag • Toegankelijkheid en structuur, metadata en metadatamodellen. • Veranderingsprocessen DIV. • Nieuwe rollen, taken en verantwoordelijkheden. Module 5 - 1 dag • Waardering en selectie. • Systemen binnen informatiemanagement. Module 6 - 1 dag • Wet- en regelgeving, normen en standaarden. Tarief: € 1.495,00 (incl. biologische lunch) - 9 -

LEERGANG OPERATIONEEL INFORMATIESPECIALIST De Leergang Operationeel informatiespecialist bestaat uit een 9-daagse opleiding op MBO niveau en een 12-daagse opleiding op HBO niveau. De opleiding is o.a. bedoeld voor medewerkers informatiedienstverlening, depotbeheerders, teamleiders, coördinatoren en aankomend junior adviseurs. De Leergang Operationeel informatiespecialist op MBO niveau is een goede basis voor operationele functies binnen het vakgebied informatie management. Na het volgen van deze leergang is je kennis up to date en kan je deze kennis toepassen in de praktijk. Heb je de leergang op MBO niveau met succes afgerond of heb je aantoonbaar opleidingen op MBO niveau binnen het vakgebied voltooid en wil je je verder ontwikkelen, stroom dan in op de Leergang informatiespecialist op HBO niveau. - 10 -

LEERGANG OPERATIONEEL INFORMATIESPECIALIST OP MBO NIVEAU Module 1 - 2 dagen • Wat is informatie? • De status van het vakgebied informatiemanagement. • Vernieuwing en effecten daarvan. Module 2 - 2 dagen • Inzicht in de organisatie. • Missie , visie, doelstellingen. • Structuren, processen en informatie. Module 3 - 1 dag • Compliance en governance. Module 4 - 2 dagen • Greep op de informatiehuishouding. Module 5 - 2 dagen • Persoonlijke effectiviteit. Tarief: € 2.495,00 (incl. biologische lunch) - 11 -

LEERGANG OPERATIONEEL INFORMATIESPECIALIST OP HBO-NIVEAU Module 6 - 2 dagen • Introductie domein architectuur en data development. Module 7 - 2 dagen • Storage en retrieval. Module 8 - 2 dagen • Informatiebeveiliging. • Kwaliteitzorgsystemen. Module 9 - 2 dagen • Informatiebeheersystemen. Module 10 - 2 dagen • Vertalen van de klantvraag. Module 11 - 2 dagen • Succesvol klantencontact. Tarief: € 3.495,-- (incl. biologische lunch) - 12 -

LEERGANG TACTISCH INFORMATIESPECIALIST (HBO/POST HBO WERK- EN DENKNIVEAU) Deelnemers aan deze leergang zijn o.a. informatieadviseurs, tactisch leidinggevenden, tactisch adviseurs, functioneel beheerders, adviseurs bedrijfsvoering, beleidsondersteunend medewerkers, proces controllers, projectsecretarissen, projectmanagers, programmamanagers, ICT adviseurs, technisch applicatiebeheerders. Na het volgen van deze leergang heeft de deelnemer een goede basis en heeft up to date kennis van het vakgebied. Hij /zij kan de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie op het gebied van informatie management analyseren en evalueren en hierover adviezen uitbrengen. De Leergang Tactisch informatiespecialist start in januari 2018. De inhoud van deze leergang is momenteel in ontwikkeling. - 13 -

LEERGANG STRATEGISCH INFORMATIESPECIALIST (HBO/POST HBO WERK- EN DENKNIVEAU) Deelnemers aan deze leergang zijn o.a. strategisch adviseurs, architecten, businessarchitecten, businesscontrollers, strategisch sparringpartners, hoofden ICT, beleidsmedewerkers, beleidsadviseurs, beleidsadviseurs CIO’s en CISO’s, informatiebeveiligers, managers control. Na het volgen van deze leergang heeft de deelnemer up to date kennis van het vakgebied informatie management. Hij/zij kan de ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie op het gebied van informatie management analyseren en evalueren. Op basis hiervan kan de deelnemer visies en strategieën ontwikkelen voor de organisatie op het gebied van informatie management. De Leergang Strategisch informatiespecialist start in januari 2018. De inhoud van deze leergang is momenteel in ontwikkeling. - 14 -

LEERGANG INFORMATIEMANAGER / ADVISEUR Overheidsorganisaties krijgen steeds meer te maken met hogere eisen van hun lokale, nationale, Europese en mondiale omgeving. Zo wordt de roep om digitale dienstverlening (e-overheid) steeds luider en stellen burgers steeds hogere verwachtingen ten opzichte van behoorlijk bestuur, transparantie, efficiëntie en verantwoording. Deze ontwikkelingen zorgen voor een groeiende noodzaak tot een effectieve samenwerking, kennisdeling en informatie-uitwisseling tussen afdelingen en overheden onderling in een open omgeving. Daarbij komt dat internet mede zorgt voor toenemende internationalisering en complexiteit in beleid en wetgeving. De ontwikkelingen hebben invloed op alle overheidsorganisaties, ongeacht type en grootte. In al die ontwikkelingen is de beschikbaarheid van toegankelijke en betrouwbare overheidsinformatie een sleutel tot succes. Om dit te bereiken moeten heldere beleidsuitgangspunten worden vastgelegd. Van moderne informatiemanagers wordt daarom verwacht dat zij over voldoende kennis en vaardigheden beschikken om deze uitgangspunten tot uitdrukking te laten komen in duidelijke en begrijpelijke regels en richtlijnen. Andere vaardigheden die een informatiemanager moet beheersen zijn: het managen van projecten, uitvoeren van onderzoek, ontwikkelen van nieuwe informatiestructuren en het in gang zetten van veranderingstrajecten. Ook zijn er bedrijfskundige kennis en vaardigheden nodig om normen, prestatie-indicatoren en een personeelssterkte vast te stellen en om kengetallen en ratio’s te kunnen bepalen. De opleiding tot Informatiemanager / adviseur is absoluut noodzakelijk voor iedereen die leiding / adviezen geeft op het terrein van informatiemanagement en succesvol wil opereren op strategisch en tactisch niveau. De informatiemanager komt alles te weten over digitale dienstverlening, het ontwikkelen van een visie, beleidsuitgangspunten, regels, richtlijnen, normen en kengetallen. Ook is hij in staat een project succesvol te leiden. - 15 -

De Leergang Informatiemanager / adviseur bestaat uit de volgende modules: 1 Projectmanagement 2 Analyse van werkprocessen en informatie 3 Ontwerpen en implementeren van een veranderingsplan 4 Proces en Arbeid 5 Beleidsontwikkeling 6 Integrale kwaliteitszorg informatiemanagement 7 Management- en adviesvaardigheden Certificaten en diploma’s Diploma Project- en procesmanagement Dit diploma bestaat uit de volgende modules: 1 Projectmanagement 2 Analyse van werkprocessen en informatie 3 Ontwerpen en implementeren van een veranderingsplan 4 Proces en Arbeid Diploma Beleid en informatiemanagement Dit diploma bestaat uit de volgende modules: 1 Projectmanagement 5 Beleidsontwikkeling 6 Integrale kwaliteitszorg informatiemanagement 7 Management- en adviesvaardigheden Diploma Informatiemanager / adviseur Dit diploma bestaat uit de volgende modules: 1 Projectmanagement 2 Analyse van werkprocessen en informatie 3 Ontwerpen en implementeren van een veranderingsplan 4 Proces en Arbeid 5 Beleidsontwikkeling 6 Integrale kwaliteitszorg informatiemanagement 7 Management- en adviesvaardigheden - 16 -

1 PROJECTMANAGEMENT Inhoud • Kenmerken van projectmatig werken. • De principes van projectmanagement. • De projectvoorbereiding. • Het opdelen en faseren van projecten. • Het inrichten van projecten. • Projectplanning en -begroting. Resultaten Na het volgen van deze module: • Ben je in staat een projectorganisatie op te zetten, een projectplan te maken en daaraan leiding te geven en het succesvol af te ronden. • Beheers je de technieken voor de verslaglegging, controle van de voortgang en kun je de voortgangsrapportage opstellen. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 2.200,00 - 17 -

2 ANALYSE VAN WERKPROCESSEN EN INFORMATIE Inhoud • Inleiding systeemkunde. • Inleiding systeemtheorie. • Organisaties als open systemen. • Organisaties als socio-technische systemen. • Integrale organisatieontwikkeling. • De intake. • Diagnose. • Weerstand. • Het vooronderzoek. • De detailanalyse. • Het herontwerp. • Herontwerpen van informatiehuishouding. Resultaten Na het volgen van deze module: • Kun je een basis leggen voor een attitude van waaruit je met principes van de organisatie- en systeemkunde en met behulp van instrumenten voorstellen kunt formuleren voor verbetering van werkprocessen en informatiehuishouding. • Ben je in staat om systematisch naar je eigen organisatie, de werkprocessen en informatiehuishouding te kijken vanuit verschillende invalshoeken. Duur: 6 lesdagen Tarief: € 3.075,00 - 18 -

3 ONTWERPEN EN IMPLEMENTEREN VAN EEN VERANDERINGSPLAN Inhoud • De implementatie van een veranderingsplan. • Projectmatig werken. • Projectmanagement. • Veranderingsmanagement. • Inleiding organisatieverandering. • Fasering veranderingsproces. • Managementvaardigheden. • Houding van medewerkers bij verandering. • Belemmeringen in een veranderingsproces. • Instrumenten. Resultaten Na het volgen van deze module: • Heb je kennis, vaardigheden en instrumenten om op een flexibele, doelmatige en doeltreffende wijze veranderingsplannen op te stellen en te realiseren, waarbij de aanpak interdisciplinair is. • Ben je in staat te beoordelen wanneer samenwerking en communicatie met andere disciplines noodzakelijk of gewenst is. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 2.220,00 - 19 -

4 PROCES EN ARBEID Inhoud • Inleiding arbeidsstudie. • Historie van de arbeidskunde. • Arbeidskundige begrippen. • Methodestudie. • Kwalitatieve analyse. • Vastleggingstechnieken. • Arbeidsmeting. • Zelfregistratie. • Multi-moment opnamen. • De intervalopname met tempo. • Tijdstudie. • Het opzetten van een normeringsonderzoek. Resultaten Na het volgen van deze module: • Kun je de benodigde personeelssterke en normen en kengetallen berekenen en prestatie-indicatoren vaststellen en hanteren. • Kun je op een wetenschappelijke en bedrijfskundig verantwoorde basis de relatie tussen werkprocessen en de daarvoor benodigde arbeid leggen. • Beheers je de techniek van multi-moment opname en kun je een normeringsonderzoek uitvoeren. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 2.220,00 - 20 -

5 BELEIDSONTWIKKELING Inhoud • Organisatiekunde. • Organisatiestructuren. • Beleidsontwikkeling, uitgangspunten en kaders. • Het besluitvormingsproces. • Het beleidsvormingsproces bij de overheid. • De veranderende overheid. Resultaten Na het volgen van deze module: • Bezit je kennis en vaardigheden om de nieuwe uitgangspunten op het terrein van informatiemanagement tot uitdrukking te laten komen in goed beleid, goede regels en richtlijnen. • Kun je beleid ontwikkelen, rekening houdend met de huidige en toekomstige ontwikkelingen op het terrein van informatiemanagement. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 2.200,00 - 21 -

6 INTEGRALE KWALITEITSZORG INFORMATIEMANAGEMENT Inhoud • Kwaliteit en kwaliteitszorg. • Methode en instrumenten. • Meten, verbeteren en borgen. Resultaten Na het volgen van deze module: • Ben je in staat op basis van het IKZ-model en / of INK-model inzicht te creëren in de kwaliteit van de informatiehuishouding met als doel risico’s te verkleinen of te elimineren, kosten te minimaliseren en baten te optimaliseren. • Kun je KPI’s benoemen om de kwaliteit van de informatiehuishouding te meten, rekening houdend met de vigerende wet- en regelgeving, normen, standaarden en overige eisen en wensen vanuit de eigen organisatie. • Ben je in staat een kwaliteitszorgsysteem voor je eigen organisatie op te zetten. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 2.220,00 - 22 -

7 MANAGEMENT- EN ADVIESVAARDIGHEDEN Inhoud • De manager / adviseur en zijn omgeving. • Besluitvorming en creativiteit. • Projecten managen. • Kwaliteitsbewaking en procesontwikkeling. • Verschillende vormen en invloeden van relaties. • Conflictmanagement. • Managementstijlen en leiderschap. • Motiveren. • Prestatiebeoordeling en loopbaanbegeleiding. • Groepsvorming en teambuilding. • Structuur en ontwerp van organisaties. • Cultuur en macht in de organisatie. • Communicatievaardigheden. • Adviesvaardigheden. • Gebruik en voorkoming van stress. • Effectief vergaderen. • Werving en selectie. Resultaten Na het volgen van deze module: • Ken je het brede terrein van het managen en het adviseren van de afdeling. • Bezit je de competenties en vaardigheden die onlosmakelijk aan het leidinggeven en adviseren verbonden zijn. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 2.220,00 - 23 -

PRINCE2® FOUNDATION Inhoud • Basisprincipes van projectmanagement. • Uitgangspunten en principes van PRINCE2. • Identificatie van processen rond een project. • Beheersing van processen. • Effectief anticiperen op verandering in de projectomgeving. • Opzetten van een projectorganisatie. Resultaten • Je kent de terminologie van PRINCE2 en je weet hoe je een project kunt opstarten en uitvoeren conform PRINCE2. • Je kunt PRINCE2 effectief inzetten binnen het eigen werkveld. Certificering De training wordt afgesloten met een officieel examen van APMG International. Wanneer je het examen haalt, ben je internationaal gecertificeerd voor PRINCE2. Partnership Centric en DIOR Gecertificeerde partners ‘PRINCE2® is a registered trade mark of AXELOS Limited. The PRINCE2 Licensed Affiliate logo is a trade mark of AXELOS Limited. Centric is Licensed Affiliate van Symbision Academy and GoodSense for PRINCE2®. Symbision Academy and GoodSense are Accredited Training Organisation (ATO) for PRINCE2®’. Duur: 3 lesdagen incl. examen Tarief: € 1.695,00 incl. biologische lunch - 24 -

SCRUM / AGILE Inhoud • Verhoogt de effectiviteit van jouw team. • Maakt het team écht zelfsturend en legt de verantwoordelijkheid binnen het team zelf. • Zorgt voor een precieze uitvraag bij de klant wat de wensen zijn (gebaseerd op zogenaamde user stories). • Zet ALTIJD de waarde voor de klant centraal. • Er is iedere 2-4 weken sprake van een oplevering van een (deel van) een product. • Biedt duidelijke structuur in werkwijzen, opleveren van deelproducten en team-effort. Resultaten • Je kent alle begrippen en de rollen binnen de Scrum methodiek. • Je hebt geoefend met het toepassen van de begrippen op basis van de eigen casuïstiek. • Je hebt een beeld van de toepasbaarheid van deze methodiek t.o.v. andere methodieken. • Je hebt een beeld van de toepasbaarheid van de Scrum methode in het eigen werkveld. • Je kunt een officieel examen afleggen (voor het behalen van een certificaat voor Scrummaster of Product owner). Duur: 3 lesdagen Tarief: € 1.395,00 + examenkosten, incl. biologische lunch - 25 -

LEAN SIX SIGMA Zoek je een duurzame methodiek waarmee je processen blijvend verbetert in de eigen organisatie? Lean Six Sigma geeft je de tools om problemen in jouw werkomgeving aan te kunnen pakken. Hierdoor worden processen korter, verbetert de communicatie en is informatie beter te vinden. Lean Six Sigma komt voort uit de samenvoeging van de filosofieën Lean en Six Sigma. Volgens het DMAIC model (Define, Measure, Analyse, Improve en Control) worden in een aantal stappen concrete resultaten geboekt. Het geeft geen korte termijn oplossing, maar zorgt voor een lange termijn verbetering. Dit heeft vrijwel altijd een kostendaling tot gevolg. De werkvormen zijn afwisselend en er is voldoende ruimte voor eigen inbreng. - 26 -

LEAN SIX SIGMA ORANGE BELT Inhoud • Basisopleiding Lean (Six Sigma). • Belangrijkste vaardigheden voor procesverbetering. • Zeer interactief en gericht op samenwerken. • Zelf leren verbeteren in de praktijk via een klein project. Resultaten • Je hebt ervaring opgedaan met het verbeteren van een proces. • Je kunt verspillingen in een proces beter ontdekken en definiëren. • Je kent een aantal manieren om in groepsverband problemen te analyseren. • Je hebt inzicht gekregen in Lean Six Sigma en de filosofie daarachter. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 1.695,00 incl. biologische lunch - 27 -

LEAN SIX SIGMA GREEN BELT Inhoud • Vervolg op de Orange Belt opleiding. • Veel statistiek, op zo’n manier dat het gaat leven en leuk is. • Verdieping van het DMAIC model, begrippen, methoden en technieken. • Uitvoeren van een verbeterproject. Resultaten • Je hebt goede ervaring opgedaan met het verbeteren. • Je bent goed op de hoogte van een aantal basale statistische methoden. • Je weet hoe je problemen in de organisatie kunt aanpakken en processen kunt verbeteren. • Je voelt je sterker en je hebt tools waarmee je direct aan de slag kunt. Duur: 6 lesdagen Tarief: € 2.950,00 incl. biologische lunch - 28 -

LEAN SIX SIGMA BLUE BELT Inhoud • Gericht op Lean voor het operationeel management. • Methoden en technieken voor procesverbetering op dagelijkse basis. • Inzicht krijgen in hoe het nu echt gaat op de eigen afdeling, dit in samenwerking met collega’s. • Het realiseren van een cultuur waarin continu verbeteren een tweede natuur is voor iedere medewerker. Resultaten • Je weet hoe je problemen kunt aanpakken en processen kunt verbeteren. • Je hebt met het team een structuur opgezet, waarin het mogelijk is dagelijks relevante problemen op te pakken. • Je hebt met het team in één van de processen een significante verbetering doorgevoerd. • Je voelt je sterker en je hebt tools waarmee je direct aan de slag kunt. Duur: 5 lesdagen Tarief: € 2.325,00 incl. biologische lunch - 29 -

LEAN SIX SIGMA PRACTITIONER Inhoud • Vervolg op de Orange Belt opleiding. • Focus op de logistieke principes van Lean. • Veel aandacht voor het inrichten van processen en visueel management. • Uitvoeren van een verbeterproject. Resultaten • Je hebt goede ervaring opgedaan met het verbeteren. • Je hebt je verdiept in de belangrijkste logistieke Leanmethoden. • Je weet hoe je problemen in de eigen organisatie kunt aanpakken en processen kunt verbeteren.Je voelt je sterker en je hebt tools waarmee je direct aan de slag kunt. Duur: 4 lesdagen Tarief: € 1.695,00 incl. biologische lunch - 30 -

BiSL FOUNDATION Inhoud • Functioneel Beheer is als onderdeel van de gebruikersorganisatie verantwoordelijk voor de instandhouding en aansturing van de informatievoorziening van een organisatie. De Business Information Services Library (BiSL) geeft een praktische structuur en richtlijnen om dit goed te organiseren. • Deze training brengt je middels praktische voorbeelden de basis principes, processen en begrippen bij met betrekking tot BiSL. Resultaten • Je hebt kennis gemaakt met de verschillende BiSL procesclusters, de BiSL processen daarbinnen en BiSL terminologie. • Je hebt inzicht gekregen in BiSL-raamwerk en interne samenhang van processen. • Je hebt concrete handvatten gekregen voor toepassing van BiSL in de eigen organisatie. • Je hebt inzicht in het toenemend belang van functioneel beheer. • Je hebt de kennis om enthousiasme te kweken voor deze aanpak. Duur: 2 lesdagen Tarief: € 930,00 + examenkosten, incl. biologische lunch - 31 -

SHAREPOINT: START! (WAT IS SHAREPOINT EN HOE PAS JE HET TOE?) Inhoud • Je bent nog onbekend met SharePoint en wilt er graag eens mee werken. • Uitleg basiselementen SharePoint en onderbouwing hiervan met praktijkvoorbeelden. • Je wordt meegenomen en uitgedaagd om over jouw eigen situatie na te denken. • Je gaat zelf achter de knoppen zitten en werken met SharePoint ondervinden. Resultaten • Je hebt een beeld van SharePoint en de ontwikkelingen van het Microsoftplatform. • Je weet hoe SharePoint ingezet wordt in verschillende omgevingen, waaronder jouw eigen omgeving. • Je weet hoe je de sterke punten van SharePoint kunt benutten. • Je kunt werken met de belangrijkste SharePoint functies (aan de knoppen). Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 32 -

TO THE POINT MET SHAREPOINT! (TOOLS EN BOUWSTENEN VOOR SUCCESVOLLE IMPLEMENTATIE) Inhoud • Geschiedenis en toekomst van werken met SharePoint en de visie van Microsoft. • Praktijkvoorbeelden van implementatie binnen de overheid, zorg en industrie. • Eerlijke en onafhankelijke mening over wat wel en niet te doen met SharePoint en aanvullende software en app. • Impact van SharePoint op de eigen organisatie: op IV en ICT beheer enerzijds en op de werkplek en werkwijze van medewerkers anderzijds. • Aanpakmogelijkheden met praktijkvoorbeelden. Resultaten • Je hebt kennis over SharePoint toepassingen en mogelijkheden. • Je kent best practices voor de aanpak van een SharePoint implementatie. • Je kent de dilemma’s en risico’s rond een SharePoint implementatie. • Je kent de belangrijke succesfactoren. • Je weet wat werken met SharePoint inhoudt en wat het gebruik betekent voor de eigen organisatie. • Je krijgt reflectie op ingebrachte praktijkvraagstukken over SharePoint implementaties. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 33 -

workshops - 34 -

KWALTITEITZORG EN AUDITING Inhoud • Hoe zet je een kwaliteitssysteem op, rekening houdend met de inregeling van de PDCA Cyclus? • Plan: Wat wil je als organisatie bereiken? Welke doelen stel je als organisatie? • Do: Hoe ga je de gestelde doelen realiseren? Hoe voer je de benodigde werkzaamheden uit? • Check: Hoe controleer je of gestelde doelen ook daadwerkelijk zijn behaald? Hier hoort ook het auditen bij: op basis van welke criteria weet je of je de gestelde doelen hebt behaald? • Act: welke maatregelen tref je om de gestelde doelen alsnog te behalen als blijkt dat bijsturing nodig is? Resultaten • Je beheerst theoretische basiskennis van kwaliteitssystemen. • Je hebt inzicht in de impact van een kwaliteitssysteem op klanten, organisatie en processen. • Je bent bewust, enthousiast en betrokken. • Je hebt praktijkervaring met het opzetten van een kwaliteitssysteem en met de betreffende uitvoerende werkzaamheden. • Je hebt inzicht in de wijze waarop een integraal kwaliteitssysteem (PDCA cyclus) ingericht kan worden en hoe dit praktisch gebruikt kan worden. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 35 -

ZAAKGERICHT WERKEN Inhoud • Doel en uitgangspunten zaakgericht werken. • Digitaal zaak en –procesgericht werken. • Zaaktypecatalogus, zaaktypen, zaken. • Het zaakdossier. • Integratie van informatiemanagement en zaakgericht werken. • Vullen van een zaakdossier. • Betekenis voor de eigen organisatie en haar medewerkers. Resultaten • Je leert wat proces- en zaakgericht werken voor jezelf en de totale organisatie betekent. • Je krijgt inzicht in de methode en technieken die met zaakgericht werken te maken hebben. • Je kunt een (door)start maken met proces- en zaakgericht werken. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 36 -

WAARDERING, SELECTIE EN VERNIETIGING Inhoud • Een betrouwbare, transparante en servicegerichte overheid: informatiehuishouding op orde. • Verantwoorden welke informatie bewaard en toegankelijk gemaakt of vernietigd wordt. • De overheid moet in staat zijn om te voorzien in de informatiebehoeften van zowel de burger als de eigen medewerker. • Nieuwe aanpak voor waardering en selectie: - Selectielijsten, selectie aan de bron. - Zorgen voor de gewenste versnelling met behoud van de vereiste zorgvuldigheid. - Bijdragen aan een duurzame informatiehuishouding in een digitaal tijdperk. - Zorgen voor een kwalitatief hoogwaardige informatiecollectie. Resultaten • Je weet om welke wijzigingen het gaat. • Je weet hoe de nieuwe wijze van waardering en selectie in de eigen organisatie effectief kan worden ingezet. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 37 -

GEMEENTELIJKE SELECTIELIJST Inhoud • De nieuwe waarderingsmethodiek. • De ideevorming rondom de nieuwe selectiemethodiek. • De opzet van de nieuwe concept selectielijst. • De verschillen met de huidige concept selectielijst. • De toepassing van de nieuwe concept selectielijst. • Basisprincipes van bewaar- en selectiebeleid. • Vaststellen van bewaartermijnen en procedures. • Wetgeving en juridische aspecten. • Digitale duurzaamheid. • Conversie en substitutie. • Bedrijfskritische documenten. Resultaten • Je hebt inzicht in de totstandkoming van de nieuwe concept selectielijst. • Je weet wat de overeenkomsten en verschillen zijn met de huidige selectielijst en je kunt de nieuwe selectielijst toepassen. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 38 -

BIG DATA! Inhoud • Wat is Big Data? • Wat kun je met Big Data? • Hoe Big Data in te zetten in uw organisatie (aandachtspunten)? • Big Data versus datamanagement. Resultaten • Je weet wat Big Data is. • Je weet wat Big Data voor jou en de eigen organisatie kan betekenen. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 39 -

ONTWIKKELINGEN EN TRENDS IN INFORMATIEMANAGEMENT Inhoud • Architectuur: wat is het en hoe passen we het toe. • ICT en informatiemanagement in het 9-vlaksmodel. De positionering van het ‘oude’ DIV en archief en de veranderingen in ons werk op het gebied van processen, systemen, middelen en mensen. • Trends als het Internet of things, Big Data, gegevensmanagement, het Nieuwe Werken, social business & social media, mobiele technologie, zoeken en vinden, information overload. We geven samen invulling aan wat deze ontwikkelingen voor de eigen werkomgeving betekenen. • Relevante wet- en regelgeving: van nieuwe selectielijsten tot NEN-normen. • In 2017 moeten klanten (burgers en bedrijven) alle dienstverlening digitaal kunnen afnemen. Wat is daar nog voor nodig bij een organisatie? Resultaten • Je bent gesprekspartner op het gebied van informatiemanagement. • Je kunt de I-visie van de eigen organisatie plaatsen in het licht van het aloude informatiebeheer. • Je hebt meer zicht op jouw eigen rol en mogelijkheden in de informatiehuishouding. • Je kunt nieuwe ontwikkelingen herkennen en benoemen en je weet welke impact het heeft op de eigen organisatie. Duur: 2 lesdagen Tarief: € 790,00 incl. biologische lunch - 40 -

INFORMATIEBEVEILIGING Inhoud • Theoretisch kader dat op interactieve wijze inzicht geeft in informatiebeveiliging. • Een casus die we gezamenlijk gaan uitwerken. • Verdieping op de casus naar aanleiding van invloeden op de informatiebeveiliging. • Hoe nu verder, met name in relatie tot de Wet meldplicht datalekken. Resultaten • Je bent in staat om op basis van de best practices risicoanalyse een baseline informatiebeveiliging te doorgronden. • Je bent in staat om het beveiligingsbewustzijn binnen de eigen organisatie te vergroten. • Je kunt actuele dreigingen op waarde schatten. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 41 -

JURIDISCHE EN ORGANISATORISCHE CONSEQUENTIES DIGITAAL WERKEN Inhoud • Wat is wel en niet toegestaan met de gegevens en inzichtelijkheid in het afwegingsproces in relatie tot bijv. de beantwoording van het WOB-verzoek? • Vanuit juridisch oogpunt is het veranderen van het privacy statement niet meer toegestaan. • In het geval van persoonsgegevens heeft de autoriteit persoonsgegevens een boetebevoegdheid. • De governance, risk en compliance eisen gaan in op welke gegevens wel en niet gekoppeld mogen worden. Dit is een andere invalshoek dan de vertrouwelijkheid, die veelal gaat over wie gegevens mag inzien. Resultaten • Je bent in staat om de kans op boetes van de meldplicht datalekken en de versnelling van cybercrime naar het management te vertalen naar een groeipad voor de privacy maatregelen. • Je bent in staat een Privacy Impact Assessment uit te voeren en de technisch / organisatorische knelpunten in de eigen organisatie te duiden. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 42 -

WET- EN REGELGEVING, NORMEN EN STANDAARDEN Inhoud • Algemene kaders en belangrijke aandachtsgebieden. • Samenhang in het wettelijke kader m.b.t. overheidsinformatie. • Wetten en regels, normen en standaarden voor het beheren van overheidsinformatie. • Wetten en regels voor het openbaar maken van overheidsinformatie. • Wetten en regels voor informatiebeheer van een elektronische overheid. • Invloed wet- en regelgeving bij de inrichting van de informatiehuishouding. • Invloed wet- en regelgeving bij de digitalisering. Resultaten: • Je hebt kennis en inzicht in wet- en regelgeving die de informatiehuishouding in de digitale omgeving beïnvloeden. • Je kunt deze kennis aanwenden in gesprekken, projecten en werkgroepen die zich met digitalisering bezighouden. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 43 -

- 44 -

TRAINING SPELLING EN GRAMMATICA Inhoud • Bijspijkeren van kennis van de Nederlandse grammatica en spelling. • Oefenen van de basisprincipes van zinsontleding en woordspelling. • Zinsopbouw. • Belangrijkste spellingsregels. • Verkrijgen van inzicht in de grammatica en het toepassen van de regels. • Oefenen met concrete opdrachten. Resultaat • Je weet hoe je een zin goed opbouwt. • Je kunt het onderwerp, de persoonsvorm, het gezegde, het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp in een zin onderscheiden. • Je kent de belangrijkste spellingsregels en je weet hoe je ze toepast. Duur: 2 x 1 dagdeel Tarief: € 395,00 - 45 -

TRAINING MAILEN ZONDER FOUTEN Inhoud • Kort, foutloos en aansprekend schrijven. • Alle soorten teksten komen aan bod, zoals e-mail, brieven en nieuwsberichten. • Een echte ‘doe-training’. Je gaat meteen aan de slag. • Je kunt eigen teksten meenemen om te oefenen. Resultaten • Je hebt de techniek van het aansprekend schrijven in de vingers. • Je weet hoe je een tekst schrijft die de lezers meteen begrijpen. • Je mag teksten per e-mail blijven voorleggen aan de trainer voor feedback. Duur: 2 x 1 dagdeel Tarief: € 395,00 - 46 -

TRAINING RESULTAATGERICHT WERKEN EN TIME MANAGEMENT Inhoud • Weer een dag voorbij. Regelmatig betrappen wij onszelf erop dat de ‘waan van de dag’ regeert. In deze training leer je bewuster en effectiever met tijd om te gaan, zodat je geplande resultaten behaalt. • We kijken naar de ‘mindset’ die je erop nahoudt en de gewoontes die zijn ingesleten. Resultaten • Je hebt geleerd hoe je beter met de tijd om kunt gaan en wat daarbij handig is en wat niet. • Je weet wat een effectieve ‘mindset’ en houding is als het gaat over timemanagement. • Je weet wat er nodig is om efficiënt te plannen om jouw doelen te bereiken. • Je weet hoe je focus kunt houden op wat belangrijk is. • Je reageert met zelfvertrouwen op mensen en zaken die je afhouden van het werk. • Je leert ‘nee’ zeggen, zonder de verbinding te verliezen. • Je weet hoe je taken kunt delegeren. Duur: 1 lesdag Tarief: € 395,00 incl. biologische lunch - 47 -

TRAINING PERSOONLIJKE IMPACT EN HET MERK ‘IK’ Inhoud • In de wereld van vandaag verwacht men sterke persoonlijkheden, authenticiteit en bovenal dat je impact hebt met wie je bent en wat je doet. • Er zijn twee hele belangrijke zaken om daar te komen: hoe kijk je naar jezelf en hoe presenteer je je naar de wereld toe. • Kijken naar het eigen gedrag en gedachten om van daaruit nieuwe vaardigheden aan te leren die helpen impact te hebben. • Personal branding: hoe zet je jezelf in de wereld en hoe doe je dat dan? Resultaten • Je weet hoe je in de wereld wilt staan en hoe je wilt dat anderen je zien. • Je leert zelfvertrouwen te vergroten en met vertrouwen nieuwe situaties in te stappen. • Je kent technieken om jouw impact te vergroten. • Je kunt jezelf in diverse situaties presenteren op een korte formele en informele wijze. • Je kunt op boeiende en bindende wijze vertellen. • Je hebt handvatten om jouw eigen merk te ontwikkelen. • Je kunt je eigen merkstrategie formuleren. • Je kunt je eigen persoonlijke pitch voor jouw merk maken in lijn met jouw merkstrategie. Duur: 2 lesdagen Tarief: € 790,00 incl. biologische lunch - 48 -

Notities ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................. - 49 -

- 50 -

INCOMPANY TRAJECTEN OPLEIDING (INCOMPANY) BASIS INFORMATIEMANAGEMENT GEMEENTE HUIZEN DIOR heeft het afgelopen jaar veel incompany trajecten uitgevoerd, o.a. voor de Gemeente Huizen. Gezien de veranderingen en ontwikkelingen binnen het vakgebied informatiemanagement, de verdergaande digitalisering en de invoering van het zaakgericht werken binnen de gemeente Huizen is het een opleidingstraject samengesteld (5 lesdagen). De transitie van DIV naar professioneel informatiemanagement staat centraal. Vanuit deze insteek is het essentieel om een grondige kennis te hebben van de organisatie, de structuren en de processen. Ook is het van belang dat er een relatie wordt gelegd tussen de processen en de informatie. Vanuit document- en workflowmanagement en records- en webcontentmanagement wordt vervolgens de link gelegd naar het zaakgericht werken. Kwaliteitszorg vormt overkoepelend een belangrijke factor. De opleiding is in samenwerking met de gemeente opgesteld. Naast het theoretisch kader vormen de casussen een essentieel onderdeel van de opleiding. Hier wordt de link gelegd met de eigen praktijk. Er wordt gewerkt met processen, zaken en informatie uit de eigen organisatie. Wat speelt er binnen de organisatie, welke ontwikkelingen, uitdagingen en valkuilen zijn er? Onderdelen: • Basis informatiemanagement • Organisatie, structuren en processen • Document- en workflowmanagement • Recordsmanagement • Waardering en selectie • Zaakgericht werken • Kwaliteitszorg - 51 -

INCOMPANY TRAJECT GEMEENTE DEN HAAG Het vakgebied van informatiebeheer verandert snel. Dit heeft gevolgen voor organisaties, medewerkers en hun werkzaamheden. Zo ook bij de Gemeente Den Haag, die de rugzak van ruim 100 medewerkers graag uitbreidt met up-to-date kennis om ze klaar te maken voor de toekomst. Om dit te bereiken heeft DIOR een maatwerk programma van trainingen en workshops samengesteld, vanuit de behoefte van medewerkers en de organisatie. Tot voor kort hebben de diverse afzonderlijke DIV / DIM-afdelingen een eigen opleidingsbeleid gevoerd, maar met het oog op de bundeling van de bedrijfsvoeringsfuncties wordt aan alle medewerkers DIV / DIM een geïntegreerd en gemeenschappelijk vormings- en opleidingsplan aangeboden. DIOR en de Gemeente Den Haag hebben samen een menukaart gemaakt. Met deze 'menukaart' stellen de medewerkers hun eigen opleidingsplan samen. Er zijn opleidingen en trainingen op verschillende niveaus: basis, verdieping en masterclasses. Daarnaast is er een expertclass voor ambitieuze, talentvolle DIV / DIM professionals die zich verder willen ontwikkelen richting tactische / strategische functies. Het is een uitgebreid programma met zowel inhoudelijke opleidingen op het gebied van informatiebeheer, projectmanagement en procesoptimalisatie als trainingen waarmee specifieke vaardigheden verder ontwikkeld worden, zoals bijvoorbeeld klantgericht werken of adviesvaardigheden. Ter oriëntatie heeft DIOR voorafgaand aan dit traject een ‘Proeverij’ georganiseerd. Alle docenten hebben tijdens deze informatiemarkt hun trainingen / opleidingen toegelicht. Dit heeft ertoe bijgedragen dat de medewerkers een goed, op maat gemaakt opleidings'menu' konden samenstellen. Alle opleidingen worden 2 x per jaar aangeboden, zodat iedereen tijd krijgt en de kans heeft een goede keuze te maken en in het eigen tempo opleidingen te volgen. - 52 -

Quote Gemeente Huizen: ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. Bij de opleiding Basis Informatiemanagement werd de lesstof op een zeer plezierige manier overgebracht op onze DIV medewerkers. Hierdoor hebben zij meer kennis en vertrouwen gekregen om een centrale rol in zaakgericht werken op zich te nemen. R. Jansen Coördinator Informatie Dienstverlening Gemeente Huizen Quotes medewerkers Gemeente Den Haag: ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. - 53 -

Notities ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. - 54 -

................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. ................................................................................................................................................................................................................. - 55 -

DIOR Academy Bezuidenhoutseweg 1 2594 AB Den Haag T 070 - 8200 628 info@dior.nl www.dior.nl

1 Online Touch

Index

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
  9. 9
  10. 10
  11. 11
  12. 12
  13. 13
  14. 14
  15. 15
  16. 16
  17. 17
  18. 18
  19. 19
  20. 20
  21. 21
  22. 22
  23. 23
  24. 24
  25. 25
  26. 26
  27. 27
  28. 28
  29. 29
  30. 30
  31. 31
  32. 32
  33. 33
  34. 34
  35. 35
  36. 36
  37. 37
  38. 38
  39. 39
  40. 40
  41. 41
  42. 42
  43. 43
  44. 44
  45. 45
  46. 46
  47. 47
  48. 48
  49. 49
  50. 50
  51. 51
  52. 52
  53. 53
  54. 54
Home


You need flash player to view this online publication