16

‘Custodian of the Brand’ Sinds haar oprichting heeft Eindhoven365 zich bezig gehouden met de merkontwikkeling van de stad. Na de organisatorische start, hebben we 2012 gebruikt om onderzoek te doen naar de identiteit van de stad. Vervolgens hebben we in 2013, na een dynamisch proces met een Virtual Design Agency, het nieuwe merk Eindhoven succesvol gelanceerd. Een merk dat aansluit bij de citymarketingstrategie van de stad en de bijbehorende merkpijlers Technologie, Design en Kennis. Vanaf dat moment zijn wij de ‘Custodian of the Brand’, ofwel de hoeder van het merk Eindhoven. Wij bewaken dus het merk en de mentaliteit van Eindhoven. Vanuit die rol hebben we 2014 vooral gebruikt om het nieuwe merk op zoveel mogelijk plekken te introduceren. Daarnaast hebben we bestaande merkdragers, in al haar verschijningsvormen, omgebouwd naar de nieuwe visuele identiteit. Merk Eindhoven in beeld 2015 stond in het teken van leren en experimenteren met activatie. We zijn het gesprek aangegaan met Eindhovense beeldmakers en hebben hen gevraagd om hun visie op het merk Eindhoven te geven. Dit resulteerde in een videocampagne die in januari 2016 wordt gelanceerd en verspreid over dat jaar wordt uitgerold. Maar ook partijen uit de stad zijn met het beeldmerk aan de slag gegaan. Op stickers, posters, broches en in kerstpakketten; op steeds meer plekken in de stad zie je de ‘vibes’ verschijnen. Op deze manier wordt het ook door mensen in de stad gedragen en uitgedragen en laden we samen het merk Eindhoven. Dat deze werkwijze als inspirerend wordt gezien, is in 2015 bevestigd met een Dutch Design Award voor Beste Opdrachtgever. En daar zijn we bijzonder trots op. De jury roemt in hun rapport het lef waarmee we het project Merk Eindhoven hebben aangepakt. De collectieve samenwerking die positieve energie creëert en leidt tot onconventionele oplossingen voor complexe uitdagingen. Zo passend bij Eindhoven, de stad van de samenwerking. 16 EHV365 2015

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication