15 JAAR ESTHER VERGEER FOUNDATION DURF TE DROMEN JAARVERSLAG 2019

voorwoord Wat een jaar was 2019! Met als hoogtepunt de viering van 15 jaar Esther Vergeer Foundation. Ik ben trots op waar we nu staan, en ik zie nog volop mogelijkheden voor de toekomst. Alle blije kinderen die we wekelijks terugzien op de verenigingen is iets wat ik persoonlijk supergaaf vind. De verhalen die ik te horen krijg van al deze kinderen en hun ouders, maar ook van de verenigingen, trainers en begeleiders over de impact die het wekelijks sporten heeft, zijn indrukwekkend. En dat is dus ook waar we het voor doen: door sport de kinderen kennis laten maken met de kracht van zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen, wat zo belangrijk is voor de volgende stappen die ze maken in hun leven. Bij het schrijven van dit jaarverslag staat de wereld op zijn kop! We hebben te maken met een voor iedereen ongekende crisis: het Corona virus. De uitbraak van dit virus heeft voor iedereen ongelooflijk veel impact. Ook voor mijn Foundation. Sportverenigingen zijn gesloten en dus liggen al onze Join the Club projecten ook stil. Ook hebben we moeten besluiten dat ons Tenniskamp, wat gepland stond voor Pinksteren 2020 niet door kan gaan. We hopen dat we in het najaar van 2020 alsnog met de kinderen op kamp kunnen gaan. Wij zullen er in elk geval alles voor doen om zo snel als het kan en mag onze activiteiten weer op te pakken en ons te blijven inzetten voor ons doel: Alle kinderen een kans geven om gewoon te sporten! Deze gedachte is ook de basis geweest om het project “Durf te Dromen” te ontwikkelen, een foto expositie in het kader van ons 15-jarig bestaan. De expositie is te zien in 15 kinderziekenhuizen en -revalidatiecentra om artsen, fysio’s, verpleegkundigen, ouders en kinderen te inspireren. De foto’s laten zien waar “onze” kinderen van durven te dromen. Dromen die verder gaan dan alleen de tennisbaan, verder dan dat ze zichzelf in eerste instantie zagen staan. Fantastisch om te zien dat we zo veel mooie reacties krijgen. Variërend van de deelnemende kinderen en hun familie, de fotografen, iedereen die de expositie ziet is gefascineerd. Of dat nu Minister Bruins van VWS is, of een directeur van een groot ziekenhuis is, allemaal zien ze wat sport met de kinderen doet en wat de potentie van deze kinderen is. In 2019 ondertekenden we ook een samenwerking met DSW. DSW maakt het als hoofdsponsor van Excelsior mogelijk dat het logo van de Foundation op de shirts van Excelsior te zien is. Daardoor hebben we een groot bereik gekregen zowel binnen de voetbalwereld als daarbuiten. Een mooie kans die we met beide handen hebben aangegrepen, en ook volgend jaar nog mogen voortzetten. Daarnaast zijn er nog veel grote en kleine projecten om trots op te zijn. In dit jaarverslag is dat allemaal terug te lezen. Al met al een ongelofelijk mooi jaar achter de rug, waarbij ik iedereen wil bedanken die ontzettend hard heeft gewerkt om deze projecten tot een succes te maken. En ook grote dank aan de support die we al 15 jaar krijgen van zo veel organisaties, personen, en bedrijven. Een wereld te winnen op de tennisbaan, en daarbuiten. We zullen onszelf blijven ontwikkelen, en ik hoop dat we nog op jullie steun mogen blijven rekenen. Wellicht zie ik u nog op een van de Durf te Dromen exposities, die ook in 2020 nog volop aan het reizen is?! De locaties kunt u vinden op www.esthervergeerfoundation.nl/ durftedromen Veel leesplezier en voor nu: be safe, Esther Vergeer Jaarverslag 2019 2 Esther Vergeer (founder)

voorwoord Het jaar 2019 was wederom een jaar met een aantal bijzondere momenten voor de Esther Vergeer Foundation. Het hoogtepunt was natuurlijk de viering van het 15-jarig bestaan met de ‘Durf te dromen’ expositie. Zeer bijzonder om in een avond zowel op de foto’s als op de gezichten van de aanwezigen te zien wat de stichting betekend. Kinderen die niet alleen in de gelegenheid gesteld worden om te sporten, maar vooral ook om vrienden te maken. Ouders die vol trots vertellen over bijzondere dagen die hun kinderen doorgemaakt hebben tijdens het jaarlijkse tenniskamp. De stichting zelf is in 2019 nog verder geprofessionaliseerd onder leiding van Marie-Louise Lemmen. Naast het verder verstevigen van de zeer solide financiële basis is er met het kleine team van medewerkers en de uitgebreide groep van vrijwilligers een steeds groter aantal activiteiten georganiseerd. Het jaarplan van 2020 voorziet in een verdere uitbouw van de activiteiten. Op persoonlijk niveau is het jaar 2019 voor onze founder Esther in alle opzichten turbulent geweest. Naast de hoogtepunten van de gezinsuitbreiding en het jubileum is er aan het einde van het jaar bij Esther kanker geconstateerd. Dit heeft ons als bestuur geraakt, maar vooral in de optimistische spirit van Esther nog extra gestimuleerd om het fantastische werk van de stichting in 2020 met extra kracht door te zetten. Berno Kleinherenbrink Jaarverslag 2019 3 Berno Kleinherenbrink (voorzitter)

intro Wat kunnen we terugkijken op een mooi jaar! Wij nodigen u graag uit om in dit verslag meer te lezen over onze inspanningen en resultaten in 2019. Met het hele team is er keihard aan gewerkt om een prachtig 15-jarig bestaan neer te zetten, nieuwe projecten op te starten en ervoor te zorgen dat de kinderen niet alleen starten met sporten, maar ook blijven sporten! Ik ben dan ook trots op het resultaat wat we geboekt hebben en hoe we als kleine foundation veel impact hebben kunnen genereren. Dit zouden we niet hebben kunnen realiseren zonder onze partners, bestuur, vrijwilligers, fondsen, samenwerkingspartners, verenigingen en andere vrienden van de Foundation. Dank! Marie-Louise Lemmen Jaarverslag 2019 4 Marie-Louise Lemmen (directeur)

projecten/activiteiten 2019 Join the Club Join the Club geeft kinderen met een lichamelijke beperking de kans om ‘gewoon’ te sporten! De Esther Vergeer Foundation biedt kinderen met een lichamelijke beperking door heel Nederland de kans om ‘gewoon’ te sporten, bij een gewone vereniging. Inmiddels zijn we op 25 verenigingen dwars door Nederland actief. Wekelijks wordt er door 137 kinderen gesport. In 2019 zijn er 3 nieuwe verenigingen bij gekomen, maar zijn we (helaas) ook op twee verenigingen gestopt met Join the Club. Aanleiding voor het stoppen is te weinig betrokkenheid/draagvlak vanuit de vereniging door een bestuurswisseling en/of het vertrek van de trainer. Bij het ‘stoppen’ met de samenwerking met een vereniging gaan we nooit over één nacht ijs. Alle voors en tegens worden zorgvuldig afgewogen en met de vereniging besproken. En het allerbelangrijkste is dat er nooit kinderen de dupe van mogen worden. Het goede nieuws is dat er zijn ook weer drie verenigingen zijn bijgekomen: in Baarn, Houten en in Rotterdam. Ook in 2020 zal er nog een enkele vereniging toegevoegd worden. Ons streven is echter niet om veel meer projecten te starten. Met deze verenigingen beschikken we over een goede landelijke dekking en nog veel meer verenigingen zal alleen maar tot versnippering van de deelnemende kinderen leiden. In 2019 hebben we (naast het starten van een aantal nieuwe projecten) vooral geïnvesteerd in de werving van kinderen en daarmee het versterken van de reeds bestaande projecten. Na de goede ervaringen in de samenwerking met de St. Maartenskliniek hebben we veel meer clinics op revalidatiecentra gegeven. Villa Pardoes Nieuw in 2019 is de samenwerking met Villa Pardoes. In de vakantieappartementen van Villa Pardoes vieren kinderen van 4 tot en met 12 jaar met een lichamelijke beperking en/of levensbedreigende ziekte de leukste vakantie ooit. Samen met ouders, broertjes en zusjes genieten zij in Villa Pardoes van een gratis vakantie. Tijdens het verblijf kunnen de families inschrijven op allerlei activiteiten. Op de donderdagochtend verzorgt de Esther Vergeer Foundation iedere week een clinic voor de kinderen en de ouders die te gast zijn in de Villa, met als doel deze kids kennis te laten maken met rolstoeltennis en hen te enthousiasmeren. In totaal hebben we in 2019 34 clinics bij Villa Pardoes gegeven waar 55 gezinnen met kinderen (met een lichamelijke beperking) aan hebben deelgenomen. Haren Assen Emmen Alkmaar Amsterdam Wierden Ermelo Alphen a/d Rijn Baarn Schalkhaar Apeldoorn Neede Houten Bennekom Spijkenisse Dordrecht Rotterdam Oosterhout Roosendaal Veldhoven Nijmegen ‘s-Hertogenbosch Boxtel Veghel Beek Jaarverslag 2019 5

Rolstoelvaardigheidstrainingen Veel (rolstoelgebonden) kinderen komen ook in het dagelijks leven veel drempels (letterlijk) tegen. Opvallend is dat niet ieder kind even handig en vaardig is met zijn/ haar rolstoel. Terwijl dat juist zo ongelooflijk belangrijk is. Dankzij de samenwerking met de Johan Cruyff Foundation hebben we ook in 2019 rolstoelvaardigheidstrainingen kunnen realiseren voor de kinderen (gegeven door KJ v.d. Klooster). In deze trainingen leren de kinderen niet alleen beter om gaan met hun rolstoel, maar worden vooral ook grenzen verlegt. Train de trainer De trainer heeft een cruciale rol op de vereniging. Trainers geven wekelijks invulling aan het boeien en binden van de kinderen. Zij zijn degenen die de kinderen iedere week zien en kunnen coachen. Niet alleen door ze beter te leren tennissen, maar vooral ook door ze meer zelfvertrouwen te geven. Zelfvertrouwen dat ze zo hard nodig hebben. De KNLTB beschikt over een opleidingsprogramma voor rolstoeltennis. Daar leren de trainers op welke manier ze het beste kinderen kunnen leren rolstoeltennissen. Wij ervaren echter dat de trainers behoefte hebben aan kennis hoe kan ik een bijdrage leveren in het meer zelfvertrouwen krijgen en zelfstandiger worden van deze kids. Daarom hebben wij voor de trainers een (bij)scholing programma opgezet, een zogenaamde train de trainer opleiding. Voorafgaand aan de trainersdag op 5 juli zijn aan de hand van Insights alle trainers getest. Tijdens de trainersdag werden de resultaten gedeeld en werden alle trainers gecoacht op hun persoonlijke vaardigheden en hoe zij deze in kunnen zetten om de kinderen meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid te geven. De dag is als zeer succesvol ervaren door de trainers. Er zal dan ook zeker vervolg gegeven worden aan deze 1e trainersdag. In 2019 hebben we een recordaantal 110 activiteiten gedaan. Aan het einde van 2019 waren er wekelijks 137 kinderen actief op de diverse tennisverenigingen. Jaarverslag 2019 6 Tenniskamp Het jaarlijkse tenniskamp was ook in 2019 weer een grandioos succes. Met 35 kinderen zijn we, 3 dagen op kamp geweest. Dit jaar in Alphen aan den Rijn bij Tennisvereniging Nieuwesloot. 3 Dagen lang zonder ouders, tennissen, spelletjes doen en heel veel lol maken. Met natuurlijk de bonte avond als hoogtepunt. Het tenniskamp is een kostbare aangelegenheid, met name omdat de deelnemende kinderen veel zorg nodig hebben. Ouders hebben in 2019 een eigen bijdrage van ¤100 betaald. De rest van de kosten is voor rekening van de foundation. Dit doen we omdat anders het ‘op kamp gaan’ voor ouders te kostbaar wordt. De begeleiding van het kamp bestaat uit een beperkt aantal professionals en voor een groot deel uit super enthousiaste vrijwilligers.

Activiteiten i.s.m. andere foundations De Dirk Kuyt Kampioenendag is een sportfeest voor iedereen! En daar mogen wij, ook gezien onze samenwerking met de Dirk Kuyt Foundation, natuurlijk niet ontbreken. En dus waren we op 30 mei aanwezig in Noordwijk op de tennisbaan, zodat alle kids ook kennis konden maken met rolstoeltennis. En natuurlijk heeft Esther ook nog even een balletje geslagen met Dirk. De Sport Helpt Friends-dag op 2 juni was dag in het teken van kinderen met een (ernstige) ziekte of beperking. Een dag waarop het faciliteren en het stimuleren van sport en spel centraal staat, waarop de kinderen de mogelijkheid krijgen topsporters te ontmoeten en met hen te sporten. En dus gaven wij die dag rolstoeltennisclinics, gaf Esther tips en deelde super veel handtekeningen uit. De jaarlijkse Johan Cruyff Open Dag, dit jaar op 18 september, is altijd weer een feestje! Honderden kinderen, super veel bekende sporters en allerlei sportieve activiteiten! Ook wij waren er weer bij en dit jaar voor het eerst met twee tennisveldjes: een veldje voor ‘gewoon’ tennis en een veldje speciaal voor de rollers! Wij hebben weer genoten en zijn er volgend jaar zeker weer bij. Jaarverslag 2019 7

Overige activiteiten ABN AMRO WWTT Ook in 2019 hebben we, op uitnodiging van ABN AMRO, wederom op de zaterdag van het Wheelchair Tournament de finale bezocht met meer dan 100 kinderen, ouders, broertjes en zusjes. Voorafgaand aan de finale van het World Wheelchair Tennis Tournament, werden de ouders en kinderen uitgedaagd voor een ouderkind challenge op de baan. Tot grote hilariteit van de kids moesten ook de ouders hun tenniskwaliteiten in de rolstoel laten zien. Na afloop van de challenge mochten 2 van de kinderen, als mascotte, bij de start van de finale mee de baan op met de twee finalisten. Efteling Op 14 september mochten een aantal Join the Club kids (die zich hadden opgegeven voor ons tenniskamp, maar die niet mee konden omdat ze jonger dan 10 jaar waren), samen met hun familie genieten van een dagje in de Efteling. Ook onze vrijwilligers mochten konden dankzij het prachtige aanbod van de Efteling genieten van een dagje in het prachtige park. Dank Efteling! Vriendenfonds Dit jaar mochten we via het Vriendenfonds van onze partner de Vriendenloterij, de hartenwens Jordy van Aarle in vervulling laten gaan: een persoonlijke ontmoeting met metalband ‘Beast in Black’. Jordy is te vroeggeboren, waardoor hij moeilijk loopt. Deze beperking weerhoudt hem er echter niet van om van alles te ondernemen: hij speelt tennis, gaat zelfstandig naar school en heeft een bijbaantje. Daarnaast is hij groot fan van de metalband ‘Beast in Black’. Zijn grootste wens was om de band persoonlijk te ontmoeten. Die wens ging in vervulling. Jordy tennist via ons project Join the Club in Veldhoven en is echt een inspiratie voor andere kinderen! Hij heeft een enorme drive en is daarmee een voorbeeld voor andere kinderen met een beperking. Alleen al daarom wilden wij hem graag in het zonnetje zetten! Jaarverslag 2019 8

Hoogtepunt 2019 15-jarig bestaan – DURF TE DROMEN Jaarverslag 2019 9

DURF TE DROMEN In 2019 bestond de Esther Vergeer Foundation 15 jaar. Dankzij de toekenning van een extra project van de Vriendenloterij vieren we dit met het project DURF TE DROMEN. 15 jaar is een mooi moment om bij stil te staan en niet alleen onze droom maar vooral ook de DROMEN van de kinderen uit onze projecten te delen met het grote publiek. Zodat we ouders en kinderen met een lichamelijke beperking kunnen inspireren wat er allemaal mogelijk is op het gebied van sport, om awareness te creëren én om anderen te motiveren ons hier verder bij te helpen. 15 Dromen van kinderen met een handicap zijn op een unieke wijze in beeld gebracht door bijzondere, bekende, fotografen. Zoals: William Rutten, Cynthia Boll, Edwin Smulders, Jasper Faber en bn’ers als Humberto Tan, Sacha de Boer, Marco Borsato, Patty Brard, Estelle Cruyff en Isa Hoes. De mogelijkheden, het plezier en het belang van sport spat van de beelden af. Vijftien kinderen; één kind per jaar dat de foundation bestaat. Deze 15 beelden vormen samen de expositie met een centrale boodschap: “durf te dromen”; denk niet in beperkingen, maar in kansen. Immers de Esther Vergeer Foundation realiseert met haar projecten in het land, dat kinderen met een lichamelijke beperking, zelfstandig en zelfredzaam worden en het dus aandurven om te dromen over hun toekomst en de kansen die voor hen in het verschiet liggen. De expositie ‘DURF TE DROMEN’ is na de opening op 1 oktober in het Cobra Museum, gestart als reizende tentoonstelling en gaat langs op 15 kinderrevalidatiecentra en -ziekenhuizen. Het doel van de reizende tentoonstelling is om in contact komen met kinderen en ouders, maar vooral ook om artsen, verpleegkundigen en fysiotherapeuten te informeren en inspireren en om een duurzame relatie met de zorgprofessionals aan te gaan. Alles om uiteindelijk meer kinderen aan het sporten krijgen. De reizende tentoonstelling is in november gestart in de St. Maartenskliniek in Nijmegen en zal in 2020 de overige kinderrevalidatiecentra en -ziekenhuizen aan doen. Jaarverslag 2019 10

fondsenwervende acties Wat zijn er ook in 2019 weer veel mensen, bedrijven, verenigingen voor ons in actie gekomen. Dankzij jullie krijgen nog veel meer kinderen de kans om ‘gewoon’ te sporten: dank jullie wel! Dit zijn een paar voorbeelden: • Tom verkocht op oudejaarsdag oliebollen in Amersfoort om op die manier rolstoeltennis naar zijn stad te halen en haalde hij maar liefst ¤47,05 op! • Bij jubilea krijgen de medewerkers van Cardano een mooi cadeau. Zij mogen een goed doel kiezen waar een bepaald bedrag aan geschonken wordt. Joris koos voor de Esther Vergeer Foundation. Dank Cardano en Joris! • Tijdens de Dutch It Channel Awards hebben wij een prachtige cheque (¤10.000) mogen ontvangen! Protinus verdubbelde dit bedrag en dus gingen we met ¤20.000 naar huis. • Tennisvereniging Joy Jaagpad uit Amsterdam heeft ons verrast met een donatie, door het ophalen van oude tennisballen! • Esther heeft een prachtige cheque in ontvangst mogen nemen van TC Domstad! • Tijdens de TT van Assen heeft Samuel ijs verkocht en een deel van zijn opbrengst heeft hij aan onze Join the Club projecten gedoneerd! • Marjolijn van Beekum liep de Nijmeegse Vierdaagse en zamelde hiermee geld in voor de Esther Vergeer Foundation! • Wendy Legierse-Louwers, schrijfster van de kinderboekjes Renske met Wielen, reisde 10 maanden in Spanje en tijdens haar prachtige reis heeft zij tijdens Nederlandse taallessen kinderen voorgelezen uit haar boekjes en boekjes verkocht. Een deel van de opbrenst gaat naar de Foundation! • The SaxSisters hebben de hele herfstvakantie saxofoon gespeeld op diverse plaatsen in Utrecht en zo meer dan ¤1000,- hebben opgehaald voor onze projecten! • De organisatie van de Bazaar en Boekenmarkt in Arnhem heeft ons een prachtig bedrag geschonken van het geld dat zij hebben opgehaald. • Ter ere van het 125 jarige bestaan van Oomen Lederhandel in Zwolle organiseerden zij een feest. Tijdens dit feest konden alle bezoekers een donatie doen voor de foundation. Wij zijn erg blij met deze mooie donatie! • Nationale Nederlanden heeft Rotaform en Suez Nederland briefpapier en enveloppen laten vernietigen en hier maar liefst ¤1.030 euro voor de Foundation mee opgehaald! Jaarverslag 2019 11

partners Partners en sponsoren Ook in het afgelopen jaar zijn we weer gesteund door een aantal partners. Deze partners steunen ons niet alleen financieel maar ook met hun expertise die ons als foundation verder helpen. In 2019 zijn we gesteund door: VriendenLoterij Mede dankzij het meerjarige beneficientschap ontvangt de Foundation jaarlijks een structurele bijdrage van de VriendenLoterij. Deze steun biedt continuïteit aan de activiteiten van de foundation. Dankzij de loterijdeelnemers - van ieder lot gaat de helft naar het goede doel - kan de VriendenLoterij geld uitkeren aan 54 goede doelen die werkzaam zijn op het gebied van gezondheid en welzijn. Daar is de Esther Vergeer Foundation er een van. Ook in 2019 mocht de Foundation dankzij de loterijdeelnemers een geweldig bedrag in ontvangst nemen waarmee we nog veel meer kinderen de kans kunnen geven om gewoon te sporten en dankzij het toekennen van een extra projectaanvraag hebben wij het project DURF TE DROMEN kunnen realiseren. Voor meer informatie: https://www.vriendenloterij.nl/goed-doel/ esther-vergeer-foundation.htm ABN AMRO ABN AMRO steunt hockey, tennis en zet zich in de voor de gehandicaptensport. Wij zijn er dan ook blij mee dat met ingang van 2019 ABN AMRO via het 1% Fairshare programma de projecten van de Esther Vergeer Foundation steunt. Dirk Kuyt Foundation De Dirk Kuyt Foundation ondersteunt organisaties en foundations met een financiële en/of organisatorische bijdrage, bij sport stimulerende projecten, die gericht zijn op aangepast sporten zodat deze ook werkelijk kunnen worden gerealiseerd. De steun van de Dirk Kuyt Foundation wordt ingezet om de jaarlijkse kosten van tennislessen voor kinderen met een beperking betaalbaar te maken. DSW Excelsior Rotterdam speelde in seizoen 2019-2020 met de naam van de Esther Vergeer Foundation op het shirt. Dit wordt mogelijk gemaakt door de hoofdsponsor van Excelsior, DSW Zorgverzekeraar. DSW schenkt ook in seizoen 2020-2021 de ruimte op het shirt aan een goed doel: de Esther Vergeer Foundation. DSW doet dit om een goede doelen organisatie op deze manier exposure te bieden. Jaarverslag 2019 12

Fonds Gehandicaptensport Medux Het Fonds Gehandicaptensport zet zich in om sport voor iedereen met een handicap structureel mogelijk te maken, het sportaanbod kwalitatief en kwantitatief te verbeteren en meer aandacht te vragen voor de gehandicaptensport. Het fonds doet dat door middel van het financieren van sportevenementen, het beschikbaar stellen van subsidies aan sportorganisaties zonder winstoogmerk, het werven van (financiële) middelen en het geven van voorlichting. Mede door de financiële steun van het Fonds Gehandicaptensport is de Esther Vergeer Foundation in staat om haar ‘Join the Clubprojecten’ te realiseren. Johan Cruyff Foundation De Johan Cruyff Foundation biedt niet alleen financiële ondersteuning aan de Esther Vergeer Foundation, maar biedt de foundation ook mogelijkheid om deel te nemen aan de Johan Cruyff Open Dag in het Olympisch Stadion. Daarnaast worden steeds meer en vaker gezamenlijke activiteiten gedaan. Door financiële steun van tal van sportprojecten, zet de Cruyff Foundation zich in om ieder kind met een lichamelijke of geestelijke handicap de mogelijkheid te geven samen met anderen het plezier van sport te beleven. KNLTB De Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB) is het overkoepelend orgaan van de tennissport en de tennisverenigingen in Nederland. De KNLTB is in 2016 partner van de Esther Vergeer Foundation geworden. Samen met de KNLTB werken we intensief samen om meer kinderen met een beperking te laten rolstoeltennissen. Novio Packaging Group B.V. De internationaal opererende Novio Packaging Group B.V. is actief als distributeur van primaire verpakkingen en verpakkingsoplossingen voor uiteenlopende markten (van farmaceutica en cosmetica tot de food en binnenlandse non-food industrie). Medux levert met haar labels Harting-Bank, MHG, Medipoint en Atlas Kidtech, met circa 2.400 medewerkers kwalitatief hoogwaardige zorgondersteunende producten en diensten aan zorgverzekeraars, (lokale) overheden, zorginstellingen, zorgprofessionals en eindgebruikers. Door de Esther Vergeer Foundation te steunen, draagt Medux bij aan de doelstelling van de Foundation om kinderen met een lichamelijke beperking te laten kennismaken met de kracht van sport. Het label Atlas Kidtech van Medux is gespecialiseerd in hulpmiddelen voor kinderen met een bewegingsbeperking. Qualcomm Qualcomm is een Amerikaans bedrijf en fabrikant van halfgeleiders. Het is in 1985 opgericht in San Diego en heeft sindsdien kantoren in 157 landen. Het bedrijf is de op twee na grootste fabrikant van processors ter wereld, na Intel en Samsung Electronics. Qualcomm Nederland heeft ervoor gekozen de Esther Vergeer Foundation te steunen om haar doelstellingen te kunnen realiseren. De Esther Vergeer Foundation is er trots op en dankbaar voor dat zij Qualcomm tot haar partners mag rekenen. Vanuit het hoofdkantoor in Wijchen zijn de medewerkers van A tot Z gericht op de behoeften van hun klanten, met advies, innovatieve oplossingen en uitstekende service, alles ondersteund door maximale aandacht voor de relatie tussen bedrijf en klant. Vanuit maatschappelijk oogpunt vindt Novio Packaging het erg belangrijk om de samenleving te ondersteunen en sport te stimuleren. Het ondersteunen van de Esther Vergeer Foundation past helemaal in deze visie. Immers alle kinderen moeten de kans krijgen om gewoon te sporten of je nou een beperking hebt of niet. Jaarverslag 2019 13

Sponsors Adidas Adidas steunt de Foundation door het beschikbaar stellen van kleding en materialen. Adidas verzorgt de kleding van de ‘crew’ van de Foundation, de shirts voor de kinderen die deelnemen aan de Join the Club projecten, het Tenniskamp en ook de (sport)kleding voor de fotoshoots van Durf te Dromen. Clearchannel Clearchannel heeft (digitale) abri’s, billboard en masten door heel Nederland. Zij beschikken over ruim 20.000 objecten in 85% van de gemeentes in Nederland. Aan de foundation stelde Clearchannel in 2018 en 2019 een mediategoed beschikbaar, dat wij konden inzetten om onze boodschap door heel Nederland te verspreiden. Het Gehandicapte Kind (voorheen NSGK) Het Gehandicapte Kind streeft naar een samenleving waarin kinderen en jongeren met én zonder handicap samen opgroeien en samenleven. Het Gehandicapte Kind is ervan overtuigd dat wij met Join the Club dat ideaal een beetje dichterbij brengen. Daarom hebben zij in 2019 een bijdrage geleverd aan onze projecten. Van Mossel Automotive Groep Dankzij de van Mossel Automotive Groep kunnen wij dagelijks op pad met al onze materialen. Suppliers App4Us, Informer, MikeMulti Foundation, Twin Creations, Quickie en Zevenmijls. Jaarverslag 2019 14

de organisatie Statutaire naam Stichting Esther Vergeer Foundation Vestigingsplaats Arnhem Opgericht 2004 Bestuur Berno Kleinherenbrink Esther Vergeer Frans de Bruijn Youssef Eddini Erik Ruts (t/m. oktober 2019) Directie Medewerkers Kristel van der Linden (vanaf november 2019) Marie-Louise Lemmen (0,8 fte in dienst) Lorraine Gerards (senior projectmanager, 0,6 fte in dienst) Lisanne van der Veen (junior projectmanager, 0,8 fte in dienst) Madelon Gerards (junior projectmanager, 0,8 fte in dienst) Lineke Los (projectmanager Durf te Dromen, 0,5 fte zzp) Stagiaires In september 2018 is Pleun van Hout (HBO Sportkunde HAN) gestart bij de foundation. Pleun heeft gedurende haar stageperiode tot juni 2019 de projectmanagers ondersteunt bij de uitvoering van de Join the Club projecten. Van februari tot en met juni 2019 heeft Demi Niessen afstudeeronderzoek gedaan naar hoe de foundation door gebruik te maken van de diverse communicatiekanalen haar naamsbekendheid en merkinhoud kan vergroten. Met het onderzoek “Sport kent geen beperking” is Demi inmiddels afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool waar zij de opleiding SPECO Sportcommunicatie heeft gevolgd. Vanaf augustus 2019 is Yentl Methorst als stagiaire werkzaam. Yentl studeert Sport, Gezondheid & Management aan de HAN, met als specialisatie Talentontwikkeling. Yentl ondersteunt tijdens haar stage de projectmanagers, is actief bij de clinics (Yentl is ook tennistrainer) en doet onderzoek naar succesfactoren van de projecten van de foundation. Vrijwilligers Inmiddels beschikt de foundation over een kleine groep van vaste vrijwilligers: • Henk Hulstein (vrijwilliger financiele administratie) • Petra vd Burk (vrijwilliger fondsenwervende acties) • Mitchell Cattenstart (vrijwilliger organisatie tenniskamp) Daarnaast zetten een flink aantal vrijwilligers zich in om te ondersteunen bij open dagen, clinics en andere activiteiten. Een van de activiteiten het jaarlijkse Tenniskamp kan niet georganiseerd worden zonder de hulp en het enthousiasme van de onze vrijwilligers. Met super veel energie en enthousiasme hebben zij dit jaar 35 kinderen drie geweldige dagen bezorgd! Ook tijdens de viering van ons 15-jarig bestaan op 1 oktober, met de opening van de Durf te Dromen tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstelveen mochten wij op de inzet van een mooie groep vrijwilligers rekenen. De vrijwilligers hebben gezorgd voor een bijzonder gastvrije ontvangst en een onvergetelijke avond. Jaarverslag 2019 15

Bestuursverslag Doelstelling Doelstelling van de Esther Vergeer Foundation is ieder kind/jongeren met een lichamelijke beperking de kans geven om ‘gewoon’ te sporten bij een gewone sportverening. Door sport laat de Esther Vergeer Foundation kinderen/jongeren kennismaken met de kracht van zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen dat zo ongelooflijk belangrijk is om mee te doen en een eigen toekomst. Het bestuur is trots op de resultaten van 2019: de Foundation vierde op 1 oktober haar 15-jarig bestaan en is inmiddels actief op 25 verenigingen, waar wekelijks zo’n 137 kinderen met een lichamelijke beperking sporten. In 2019 heeft de Foundation ook een record aan activiteiten gerealiseerd. En het allerbelangrijkste; de impact op zowel de kinderen als de gezinnen is enorm en wordt als zeer waardevol beschouwd! Zonder de onnavolgbare inzet van het team van de foundation, vrijwilligers en de steun van de sponsoren zou dit niet mogelijk zijn. Het bestuur is dan ook dankbaar en trots dat we ook in 2019 weer mochten rekenen op de steun van partners, sponsoren, scholen, verenigingen, serviceclubs en particulieren. Hieronder treft u een toelichting aan op aantal punten uit de jaarrekening. Bestuur Het bestuur kwam in 2019 vier keer bijeen voor een bestuursvergadering. In de vergaderingen wordt de voortgang van de projecten besproken. Tevens is aandacht besteed aan het 15-jarig bestaan, beleid, financiën en ontwikkelingen. Het bestuur is de enige toezichthouder. Kristel van der Linden bestuurslid benoemd november 2019, aftreden of herbenoembaar 2023 Het bestuur van de Foundation kent in 2019 de volgende samenstelling: Berno Kleinherenbrink voorzitter aftreden of herbenoembaar 2023 Esther Vergeer bestuurslid niet van toepassing Frans de Bruijn penningmeester aftreden of herbenoembaar 2020 Youssef Eddini bestuurslid aftreden of herbenoembaar 2020 Erik Ruts (bestuurslid) bestuurslid afgetreden oktober 2019 Jaarverslag 2019 16

Het bestuur is ondermeer verantwoordelijk voor de vaststelling en goedkeuring van de jaarstukken. De bestuursleden van de Foundation vervullen hun taken op vrijwillige basis. De leden hebben zitting op persoonlijke titel en ontvangen geen bezoldiging. De bestuurders worden, volgens de statuten, steeds voor 3 jaar benoemd. In de bestuursvergadering van maart 2020 is de voorzitter, Berno Kleinherenbrink herbenoemd tot 2023. De directie is verantwoordelijk voor het dagelijks management. De directeur van de Foundation is Marie-Louise Lemmen (0,8 fte). Naast het bestuur bestaat de organisatie in 2019 uit vier betaalde krachten in dienst van de Foundation en 1 zzp’er. In totaal (incl. directie) bestaande uit 3,5 fte. Beleid ten aanzien van de reserves Het bestuur heeft een beleid geformuleerd ten aanzien van de maximale omvang van de continuïteitsreserve. Daarnaast kent de foundation bestemmingsreserves en bestemmingsfondsen. Het bestuur beraadt zich op de bestemming van de grote donatie die wij in 2019 hebben mogen ontvangen. De reserves staan ter vrije beschikking van het bestuur. De continuïteitsreserve is bestemd ter waarborging van de continuïteit van de stichting. Daarbij worden de richtlijnen van het CBF gevolgd. De bestemde reserves bestaan uit door het bestuur geoormerkte bedragen die alleen uitgegeven mogen worden aan het betreffende oormerk. Het staat het bestuur vrij om tot andere aanwending te besluiten, doch hiervoor is een bestuursbesluit noodzakelijk. Bestemmingsfondsen staan niet ter vrije beschikking van de foundation. Bestemmingsfondsen zijn opgebouwd vanuit overschotten op toegekende subsidies en bedragen verstrekt door derden. Overschotten uit de bestemmingsfondsen komen pas beschikbaar nadat deze door de geldgever zijn vrijgegeven. De eenmalige gift van ¤250.000 wordt toegevoegd aan een nieuwe bestemmingsreserve waarvan het doel in de loop van 2020 door het bestuur gedefinieerd wordt. Hierbij houdt het bestuur rekening met de actuele ontwikkelingen inzake het corona virus, zodat de continuïteit van de foundation gewaarborgd kan worden. De aanschaf van de rolstoelen in 2019 voor een bedrag van ¤24.619 wordt onttrokken aan het bestemmingsfonds voor de aanschaf van rolstoelen. Het restant (een tekort van ¤19.964) wordt onttrokken aan de continuïteitsreserve. Het project DURF TE DROMEN kent een separate begroting binnen de exploitatie van de foundation. De uitvoering van DURF TE DROMEN vindt zowel in 2019 als in 2020 plaats. De lasten van dit Project worden voor een groot deel gefinancierd door extra projectgelden van de Vriendenloterij. Beleid ten aanzien van beleggingen De reserves staan op twee spaarrekeningen bij twee verschillende banken. Er wordt niet belegd. Het beleid is gericht op behoud van de hoofdsom omdat hier sprake is van aan ons gegeven gelden. Die gelden zetten wij in voor onze doelstelling. Geldmiddelen worden aangehouden bij Nederlandse grote bankinstellingen. Bezoldiging directie Het bestuur heeft het bezoldigingsbeleid, de hoogte van de directiebeloning en de hoogte van andere bezoldigingscomponenten vastgesteld. Het beleid wordt periodiek geactualiseerd. De laatste evaluatie heeft in mei 2018 plaatsgevonden en zal opnieuw in 2020 geëvalueerd worden. Bij de bepaling van het bezoldigingsbeleid en de vaststelling van de beloning volgt de Esther Vergeer Jaarverslag 2019 17 Foundation de Regeling beloning directeuren van goede doelen organisaties (zie www.goededoelennederland. nl). In de vaststelling van de Hay Score is, door zowel Accountantskantoor Brouwers als het bestuur, kritisch gekeken naar de werkzaamheden, complexiteit en verantwoordelijkheid van de directeur. Op basis daarvan is het puntenaantal vastgesteld op een totaal van 375. Het bijbehorende maximale (fulltime) bruto jaarsalaris is ¤111.345. Directeur heeft per 1 januari 2019 geen indexering en/of loonsverhoging ontvangen. De voor de toetsing, aan de geldende maxima, relevante werkelijke jaarinkomen van de directie bedroeg voor M.L. Lemmen (0,8 fte/12 mnd.): ¤81.975 Deze beloning blijft binnen de geldende maxima. Het jaarinkomen, de belaste vergoedingen/bijtellingen, de werkgeversbijdrage pensioen, de pensioencompensatie en de overige beloningen op termijn bleven (voor M.L. Lemmen, met een bedrag van ¤117.230) binnen het in de regeling opgenomen maximumbedrag van ¤160.800 (80% van ¤201.000) per jaar. De hoogte en samenstelling van de bezoldiging worden in de jaarrekening toegelicht in de toelichting op de staat van baten en lasten. Bestedingspercentages De onverwachte grote donatie heeft ook direct invloed op de bestedingspercentages. De bestedingspercentages over 2019 zijn hierdoor dan ook enigszins vertekend. Het percentage dat besteed is aan de doelstelling is 64,5%. Het percentage kosten van beheer en administratie is 2,3%. Het bestedingspercentage eigen fondsenwerving is 10,9% en ligt daarmee onder de door het CBF gestelde grens van 25%.

Vrijwilligers en stagiares In 2019 heeft de foundation wederom gebruik gemaakt van de enthousiaste inzet van vrijwilligers en stagiares. Beiden doen ongelooflijk belangrijk werk voor de foundation. Wij zijn hen dan ook dankbaar voor hun bijdrage. De vrijwilligers worden ingezet om te ondersteunen bij de activiteiten en evenementen van de foundation en een vaste vrijwilliger ondersteunt bij de administratie van de foundation. De stagiaires zijn zowel ingezet om projecten voor te bereiden, maar ook bij onze activiteiten en events. Het bestuur waardeert de inzet van haar onbezoldigde vrijwilligers en stagiaires. De foundation streeft er naar het vrijwilligers bestand uit te breiden en hoopt ook weer op de inzet van stagiaires de komende jaren. Het bestuur en directie kijken terug op een mooi jaar waarin de foundation, dankzij de steun van velen, mooie projecten en activiteiten heeft kunnen realiseren, waardoor we nog veel meer kids met een beperking een flinke dosis zelfvertrouwen hebben mee kunnen geven voor de toekomst. Tevens danken we ons eigen team aan medewerkers. Hun inzet en betrokkenheid werkt aanstekelijk op alle betrokkenen. In het jaarverslag leest u uitgebreid over onze inzet. Tenslotte hopen we ook volgens jaar weer op ieder steun en toewijding te mogen rekenen. Corona crisis Bij het schrijven van dit jaarverslag bevinden we ons middenin de Corona crisis. Voor de Foundation betekent dit dat alle projecten stilliggen: zowel de JOIN THE CLUB projecten bij de tennisverenigingen, de rondreizende expositie DURF TE DROMEN liggen stil en ook het Tenniskamp dat met Pinksteren zou plaatsvinden is uitgesteld. Alle medewerkers werken (voor zover mogelijk) thuis en zorgen ervoor dat ze meteen na de crisis de draad weer op kunnen pakken. Voor nu is het allerbelangrijkst dat iedereen zich aan de richtlijnen houdt en we er gezamenlijk voor zorgen dat Nederland weer zo snel mogelijk ‘veilig’ is. Financieel betekent het dat de Foundation indien nodig terug kan vallen op de continuïteitsreserve en we gaan er van uit dat de afspraken over reeds toegezegde donaties nagekomen worden. Meer dan ooit wensen we iedereen sterkte en een goede gezondheid toe! Namens het voltallige bestuur, Frans de Bruijn, penningmeester Jaarverslag 2019 18

Bijlagen: 1. Nevenfuncties directie en bestuur 2. Begroting Esther Vergeer Foundation 2019 3. Toelichting kosten Jaarverslag 2019 22

Bijlage 1 Nevenfuncties bestuur en directie Naam Berno Kleinherenbrink Berno Kleinherenbrink Erik Ruts Erik Ruts Erik Ruts Esther Vergeer Esther Vergeer Esther Vergeer Esther Vergeer Esther Vergeer Esther Vergeer Esther Vergeer Frans de Bruijn Frans de Bruijn Youssef Eddini Youssef Eddini Youssef Eddini Youssef Eddini Youssef Eddini Kristel van der Linden Marie-Louise Lemmen Naam organisatie LeasePLan Corperation Automotive Innovation Award Sponsorbrein Belangen Vereniging van Eigenaren van Dolce vita Stichting Caspar Rapak ABN AMRO World Wheelchair Tennis Tournament NOC*NSF ABN AMRO adidas Toyota Vriendenloterij Esther Vergeer bv EY Accountants LLP Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging Van Luyken Orkater NIMA Van der Hilst Taartrovers Film Festival Ernst & Young Nederland LLP Esther Vergeer Foundation Functienaam Senior Vice President Bestuurslid Eigenaar Voorzitter Bestuurslid Toernooidirecteur Chef de Mission Ambassadeur Ambassadeur Ambassadeur Ambassadeur Directeur Partner Lid Raad van Toezicht Managing Partner Lid Raad van Toezicht Examinator Intervisiecoach Lid Raad van Toezicht Brand, Marketing, Communication EY Global Advisory Directeur Bezoldigd j/n j n j n n j j j j j j j j n j n j j n j j Jaarverslag 2019 23

Begroting Esther Vergeer Foundation 2019 Lasten: Beheer en administratie: Huisvestingskosten Kantoorkosten Inhuur derden Algemene kosten Autokosten Bankkosten Personele kosten Financiën (verzekering & control Totaal beheer en administratie Besteed aan doelstelling: Projecten: Join the Club JtC rolstoelen JtC tenniskamp JtC projectmanagement Totaal besteed aan doelstelling Kosten fondsenwerving: Fondsenwerving derden Eigen fondsenwerving Personele kosten Kosten communicatie Kosten relatie event Totaal kosten fondsenwerving Totaal Inkomsten: Vriendenloterij Vriendenloterij projectgelden Donaties Baten uit eigen fondswerving Baten uit acties derden Rente- en baten uit beleggingen Totaal Ten laste van reserve ¤ 3.700,00 3.500,00 0,00 13.000,00 19.000,00 1.000,00 12.000,00 52.200,00 83.000,00 40.000,00 40.000,00 180.000,00 343.000,00 50.000,00 5.000,00 10.000,00 5.000,00 5.000,00 75.000,00 470.200,00 100.000,00 0,00 85.500,00 0,00 100.000,00 0,00 286.500,00 183.700,00 Jaarverslag 2019 24