15

‘Werkt ’t niet? Erken dat, stop ermee en begin met iets nieuws’ Hoe ga je als organisatie om met ingrijpende veranderingen? ‘Door te ondernemen’, zegt Kristel van Haaren, hoofd Commercie en Marktontwikkeling bij bouwbedrijf Heijmans. ‘Of je nou in de kinderopvang werkt, of in de bouwwereld: wees innovatief. Werk samen met partijen uit een andere sector. En haal een vreemde vogel in huis, dat leidt tot beweging.’ ‘Zodra je branche onder druk komt te staan, kun je als organisatie twee dingen doen: afglijden of overleven. De ondernemers zijn de overlevers.’ Kristel van Haaren kan het weten. Toen ze drie jaar geleden bij bouwbedrijf Heijmans begon, hadden de crisis en de bouwfraude diepe sporen getrokken in de branche. ‘De branche moest zichzelf opnieuw uitvinden. Lange tijd waren er in de bouwsector alleen maar generalisten. Iedereen deed hetzelfde. Klanten schreven tot in detail voor wat er moest gebeuren. Dat slaat iedere vorm van innovatie dood. Het was tijd dat te veranderen.’ Vogels Kristel van Haaren werd door Heijmans aangetrokken om de commercie en marktontwikkeling vorm te geven. Met haar haalde het bedrijf een ‘vreemde vogel’ in huis, zoals ze het zelf omschrijft. ‘Een vrouw zonder technische kennis, en een achtergrond in communicatie, talen en gedragswetenschappen.’ Maar wel met een verleden in verandermanagement. ‘Alles draait uiteindelijk om de eindgebruiker. Waar heeft de consument behoefte aan? Die benadering waren ze hier nog niet allemaal gewend.’ De ideeën die uit die manier van kijken voortvloeiden, stuitten intern soms op weerstand. `”Dat werkt hier niet, dat hebben we al geprobeerd, je snapt het niet, wij zijn toch de specialisten”, ik heb alle varianten wel gehoord. Gelukkig stond het bestuur wel achter deze aanpak.’ En dat is ook nodig, weet ze uit ervaring. ‘Sommige bedrijven zijn heel succesvol in het zich aanpassen aan een veranderende wereld. Die bedrijven hebben een aantal dingen gemeen: visionair leiderschap en diversiteit. Leiders met visie zijn door hun positie goed in staat om vreemde vogels te integreren in hun team. En te managen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Een vreemde vogel doet dingen anders dan iedereen gewend is. Als leider moet je dan kunnen zeggen: ik ga hem of haar niet ‘kapot’ managen, maar ik geef de ruimte om te gaan ondernemen. Dingen uitproberen. Werkt het niet? Erken het, stop ermee en begin met iets nieuws. Daarmee kom je in beweging.’ Verdienmodel Dat de krimp in de kinderopvang tot onzekerheid leidt, begrijpt ze wel. ‘De context van het werk verandert. Dan weten organisaties vaak even niet meer hoe het verder moet. Er moeten nu mensen uit, omdat het verdienmodel niet verandert. Om tot een nieuw verdienmodel te komen, moet je bepalen wat je Kinderopvang >> 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication