15

‘Werkt ’t niet? Erken dat, stop ermee en begin met iets nieuws’ Hoe ga je als organisatie om met ingrijpende veranderingen? ‘Ga ondernemen’, zegt Kristel van Haaren, hoofd Commercie en Marktontwikkeling bij bouwbedrijf Heijmans. ‘Het maakt niet uit of je in Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening of de bouwwereld werkt. Wees innovatief. Werk samen met partijen uit een andere sector. En haal een vreemde vogel in huis. Dat leidt tot beweging.’ ‘Zodra een branche onder druk komt te staan, kun je twee dingen doen: afglijden of overleven. De ondernemers zijn de overlevers.’ Kristel van Haaren kan het weten. Toen ze drie jaar geleden bij Heijmans begon, hadden de crisis en de bouwfraude diepe sporen getrokken in de branche. ‘Na de bouwfraude moest de branche zichzelf opnieuw uitvinden. We moesten ons gaan onderscheiden van de rest. Lange tijd waren er in de bouwsector alleen maar generalisten. Iedereen deed hetzelfde. Klanten schreven tot in detail voor wat er moest gebeuren. Dat slaat iedere vorm van innovatie dood. Het was tijd dat te veranderen.’ Vreemde vogels Kristel van Haaren werd aangetrokken om de commercie en marktontwikkeling binnen Heijmans vorm te geven. Met haar haalde het bedrijf een ‘vreemde vogel’ in huis, zoals ze het zelf omschrijft. ‘Een vrouw, zonder technische kennis, met een achtergrond in communicatie, talen en gedragswetenschappen.’ Maar: met een verleden in verandermanagement bij DSM. ‘Als er één sector is die zich kan aanpassen in een veranderende wereld, dan is het de chemie. Vreemde vogels zijn daar een vast onderdeel van het team.’ Ze nam die veranderdrift mee naar Heijmans. ‘Ik kijk meer dan de vakspecialisten naar de eindgebruiker. Waar heeft de consument behoefte aan? Die benadering waren ze hier nog niet allemaal gewend.’ De ideeën die uit die manier van kijken voortvloeiden, stuitten intern soms op weerstand. `”Dat werkt hier niet, dat hebben we al geprobeerd, je snapt het niet, wij zijn toch de specialisten”, ik heb alle varianten wel gehoord. Gelukkig had ik alle steun van het bestuur.’ En dat is ook nodig, weet Kristel van Haaren uit ervaring. ‘Sommige bedrijven zijn heel succesvol in het zich aanpassen aan een veranderende wereld. Die bedrijven hebben een aantal dingen gemeen: visionair leiderschap en diversiteit. Leiders met veel visie zijn door hun positie goed in staat om vreemde vogels te integreren in hun team. En te managen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Een vreemde vogel doet dingen anders dan iedereen gewend is. Als leider moet je dan kunnen zeggen: ik ga hem of haar niet ‘kapot’ managen, maar ik geef hem of haar de ruimte om te ondernemen. Om dingen uit te proberen. Werkt ’t niet? Erken dat dan, stop ermee en begin met iets nieuws. Zo kom je in beweging.’ Onderscheidend vermogen Dat de veranderingen in het werkveld bij sommige welzijnsorganisaties tot onzekerheid leiden, begrijpt Kristel van Haaren wel. ‘De context van het werk verandert. Sommige organisaties weten dan even niet meer hoe het verder moet. Opdrachten zijn niet langer vanzelfsprekend, dus moeten Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening >> 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication