16

‘Innovatie komt niet altijd van vakinhoudelijke specialisten’ organisaties ervoor zorgen dat ze zich onderscheiden en opvallen. De overheid blijft aanbesteden, dat verandert niet. Maar de gemeente moet wel precies weten wat ze bij een organisatie kan halen, anders is het lastig kiezen.’ Om tot een onderscheidend aanbod te komen, kunnen de meeste organisaties wel wat hulp gebruiken. ‘Innovatie en vernieuwing komen meestal niet van de vakinhoudelijke specialisten. Vaak is er energie van buitenaf nodig. Ik denk dat deze branche heel veel baat kan hebben bij vreemde vogels. Zij schudden de boel op.’ Verrassende samenwerkingen De energie van een vreemde vogel kan tot verrassende samenwerkingen leiden met andere sectoren, meent Kristel van Haaren. ‘Omdat deze mensen niet uit het vak komen, nemen ze vaak een heel nieuw en ander netwerk mee. Dat biedt interessante mogelijkheden.’ Heijmans ging bijvoorbeeld een samenwerking aan met kunstenaar Daan Roosengaarde. ‘Hij prikkelde ons, trok ons uit onze comfortzone. Zijn benadering van weggebruik verruimde ons blikveld. Onze kennismaking was de start van een vruchtbare samenwerking tussen kunst en techniek. In de infrawereld was dat nog nooit op deze manier gebeurd.’ 16 Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening Sterke profilering Het project dat uit deze samenwerking voortvloeide, ‘Smart Highway’, betekende een doorbraak voor Heijmans. Kristel van Haaren: ‘Ik wilde het eens anders doen en presenteerde het concept op de Dutch Design Week. Dat vond ons bestuur aanvankelijk een wild plan. Waarom niet gewoon naar de InfraTech-beurs? Daar stonden we toch altijd? Maar juist door die onverwachte plek stonden we ineens in het middelpunt van de belangstelling. De media hadden volop aandacht voor ons. Alles begon te kantelen. Klanten kwamen naar ons toe om te zeggen dat ze ons zo innovatief vonden. Een golf van trots ging door het bedrijf. Zelfs de grootste sceptici gingen om.’ Inhoudelijk hebben de bouw en welzijn misschien weinig overeenkomsten. Maar elke branche in beweging is volgens Kristel van Haaren gebaat bij een sterke profilering. ‘Juist in tijden van grote veranderingen, zoals krimp of een nieuwe wet geving, moet je je toegevoegde waarde tonen. Want dat je alle vakkennis in huis hebt, gelooft iedereen wel. Daarmee onderscheid je je niet genoeg. Alleen organisaties die de klant het beste begrijpen en dat vertalen in hun diensten en producten, bieden een meerwaarde.’

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication