21

Samen op weg naar een duurzame wereld RUUD JONGENEEL VAN JONGENEEL TRANSPORT: BENIEUWD WAAR WE METERS KUNNEN MAKEN MET DE SDG ’ S Zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) met daaraan gekoppeld maar liefst 169 subdoelen, verdeeld over 5 pijlers. Voor wie er nog nauwelijks mee gewerkt heeft, zijn de in 2015 door de VN geformuleerde SDG’s om van de wereld een eerlijke en duurzame plek te maken op z’n zachtst gezegd nogal overweldigend. Want wat moet je nu als Nederlandse ondernemer met deze Global Goals, die op het eerste gezicht betrekking hebben op grote mondiale vraagstukken? En hoe bepaal je welke doelen al in het DNA van jouw onderneming zitten en welke relevant zijn ter aanvulling? V oor al deze vragen bestond tot voor kort nog geen ‘handboek soldaat’. Maar nu is er de Global Goals Monitor, waarmee een bedrijf snel en eenvoudig inzicht krijgt in de doelen die al in de onderneming verankerd zitten en waar nog stappen gezet kunnen worden. Die Monitor is een uitkomst voor Ruud Jongeneel, algemeen directeur van het gelijknamige transportbedrijf uit Valkenburg (Z-H): ‘De SDG’s zijn me globaal bekend, maar door de breedte van het geheel, het allesomvattende, weet je nauwelijks waar je moet beginnen. Hoe ga je daar op een goede manier invulling aan geven? De verdeling van die 17 duurzame ontwikkelingsdoelen over de 5 pijlers maakt het gelukkig een stukje toegankelijker, tastbaarder. Wie herkent zich immers niet in die 5 P’s: people, planet, prosperity, peace en partnership? Wij sturen al heel lang op 3 P’s: People, Planet & Power. ‘Power’ staat bij ons voor een gezonde bedrijfsvoering en de financiële ruimte - 21 - om het bedrijf te continueren en onze medewerkers te ontwikkelen. Daarbij zoeken wij altijd naar een balans tussen mens, maatschappij en positief bedrijfsresultaat. De P van prosperity zou ook heel goed bij ons passen. En peace is natuurlijk geen vraag, dat moeten we allemaal willen.’ MEDEMENS EN MILIEU Jongeneel Transport viert in 2021 zijn 65-jarig bedrijfsjubileum en Ruud staat samen met zijn broer Ard als derde generatie aan het roer van het familiebedrijf. En hoe lastig hij het ook vindt om wegwijs te worden in het geheel van de Global Goals, hij vindt het meteen ook vanzelfsprekend om er volop mee aan de slag te gaan: ‘Ik vind het mooi om in ons jubileumjaar invulling te gaan geven aan de SDG’s. Onze maatschappelijke betrokkenheid blijkt al uit het Keurmerk Sociale Onderneming. We hebben dat in 2016 verkregen op grond van onze

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication