21

De Garve dat zich organisch voegt in de complexe situatie. Het PvE werd aangescherpt en de omgeving en verkeer besproken. Daarmee kon het ontwerpteam van architecten, constructeur en installatieadviseurs aan de slag. Dit vroeg om een nieuwe, niet traditionele ontwerpbenadering. Vanaf het begin af aan is er integraal ontworpen door alle betrokken disciplines. De resultaten werden dan weer in de “ontwikkelgroep” gepresenteerd en toegelicht. Ook daar nam een afvaardiging van leerlingen vaak het voortouw. Samen met de volwassen gebruikers hebben zij het hele proces intensief meebeleefd en samengewerkt. Op deze manier is het de school van iedereen geworden, in plaats van twee scholen onder een dak: het Meerscholengebouw “de Garve”. Het fysieke gebouw is door het integraal ontwerpproces ook buitengewoon geworden. Binnen het strakke budget is niet alleen een prettig gebouw gerealiseerd, het zit ook speciaal in elkaar. De zogenaamde “bubbledeck”vloer, waar kanalen en leidingen in zijn opgenomen, zorgt voor flexibiliteit en bespaart veel constructiehoogte. Het heeft ook een uiterst energiezuinig gebouw opgeleverd, niet alleen installatietechnisch, maar in de basis met de zwaar geïsoleerde buitengevels. Deze isolatielaag is bekleed met stucwerk en op meer kwetsbare plaatsen met zogenaamde ecoshapes. Een soort kunststof steenstrip, maar dan met een hele vrije vorm. Ons bureau heeft na een lange studie ontdekt, dat hiervoor met een net ontdekte vlakvullende vijfhoek een prachtig resultaat kan worden bereikt. Deze vijfhoek geeft een bijzonder patroon, dat aan korenaren doet denken en dat is nu precies wat de garve betekent: korenschoof. Voor de kleurkeuze hebben we ons laten inspireren door alle verschillende kleuren metselwerk van de omringende bebouwing, een scala aan bruintinten. Hierdoor voegt het gebouw zich naadloos in zijn omgeving. Daar draagt natuurlijk de Barbavormgeving ook aan bij. Binnen zijn de ruimten van de verschillende scholen nog te onderscheiden door het subtiele kleurgebruik. Maar van beide scholen zit de bovenbouw op de verdieping en de onderbouw op de begane grond. Samen delen ze het bewegingslokaal (met garagedeur voor uitvoeringen!), creatieve ruimtes en de bibliotheek. En er zijn inderdaad twee ingangen: een voor de onderbouw en een voor de grotere kinderen. En de glijbaan uit het PvE van de kinderen? Die is er ook gekomen! Adviseur constructies: Alferink van Schieveen, Zwolle I Adviseur installaties: Technion, Heerenveen Met dank aan het Kinderknooppunt Lochem en de kinderen, de teams en de besturen van de scholen, de gemeente Lochem, ICS adviseurs en de aannemer Kreunen Bouw: het was echt een bijzondere samenwerking en dat is te zien! BOUWEN IN HET OOSTEN 19

22 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication