53

niet flex, dus de premie werd per jaar vastgelegd. Dat was dus een zeer grove maat voor het werkelijk gelopen risico. Bedenk ten tweede dat je toen nog geen real-time claims management had, want telematica en dashcams waren nog schaars en je had geen drones voor on-site inspectie. Dus het schadebedrag was niet direct duidelijk en actuarissen modelleerden de ontwikkeling van de schadelast van eerste schatting tot aan de finale uitkering. Ten slotte was de afwikkelingstijd destijds lang. Immers vóórdat de zelfrijdende auto’s hun intrede deden werd het aansprakelijkheidsrecht nog toegepast in het verkeer. Bovendien kostte het veel tijd en advocaten om de schuldvraag vast te stellen en dus ook actuarissen om die kansen te schatten. Met de individuele verkeersverzekering keren we inmiddels direct uit en letselschades kopen we direct af. Al met al had je vroeger dus veel hogere schadereserves met hogere reserverisico’s. Dat kostte dus én actuarissen én kapitaal. Mooi toch, dat tussen al die nieuwe risico’s in ieder geval nu ook een risico is verdwenen? 25 BLOG // 07_06_2016 De verzekering was ook niet flex, dus de premie werd per jaar vastgelegd. Dat was dus een zeer grove maat voor het werkelijk gelopen risico. ’’ AG_ BLOGS_ 2015_2016

54 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication