54

VOLKSWAGEN IN VERZEKERINGSLAND door Antoon Pelsser Z o’n beetje de hele wereld heeft de laatste maanden schande geroepen over Volkswagen in verband met de “sjoemelsoftware” om de uitstootwaarden te drukken. In deze blog wil ik de vraag opwerpen of zoiets ook in verzekeringsland zou kunnen gebeuren. Wat is er voorafgaand gebeurd in de zogenaamde dieselgate affaire? De EU wil graag dat binnen Europa schone auto’s worden geproduceerd die voldoen aan strenge emissienormen. Aan de andere kant wil de Europese auto-industrie zo veel mogelijk auto’s verkopen en daarbij graag zekerheid hebben over welke normen nu precies gelden. Om aan die wens van de industrie tegemoet te komen is exact aangegeven onder welke condities de emissietesten moeten worden uitgevoerd. Vervolgens heeft zich, in mijn ogen, een proces voltrokken dat we als “optimalisatie onder randvoorwaarden” kunnen zien: op welke manier regel je het gedrag van de motor in, zodat je de beste prestaties krijgt onder de randvoorwaarde dat je voldoet aan de uitstootnormen. Iedereen blij: de EU heeft zijn strenge emissienormen AG_BLOGS _2015_2016

55 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication