38

38 ‘Bedrijven met een missie gaan overleven’ Er waait een frisse wind door ondernemersland, eentje van zingeving en inspiratie. Waar komt dit vandaan? En gaat het wellicht leiden tot nieuwe businessmodellen? Volgens Lidewey van der Sluis, hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit, veelgevraagd spreker en strategisch adviseur bij Strategisch Talentmanagement, staan we aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. Door: Henk Poker John F. Kennedy zei het ooit tijdens één van zijn vermaarde toespraken: ‘Vraag je niet af wat het land voor jou kan betekenen, maar vraag je af wat jij voor je land kunt betekenen’. “Aan die vraag zijn we nu toe en dat vind ik inspirerend,” zegt Lidewey van der Sluis. Ondernemers zijn in toenemende mate bezig met zingeving, met inspiratie, met ondernemen waarbij de focus op de lange termijn ligt. Van der Sluis: “Deze ontwikkeling is al een tijdje gaande. Waar het vandaan komt? Het heeft met een bepaalde ontwikkeling te maken die we als land doormaken. Je had eerst fase 1.0 (wat?), waarin geld verdienen centraal stond, als beloning voor geleverde arbeid. Vervolgens kwam fase 2.0 (hoe?), waarin we alles goed voor elkaar hebben en werk vooral leuk moet zijn. En nu bevinden we ons in fase 3.0 (waarom?), waarin we ons afvragen waarom we werken en waar we het voor doen. Een trend die wereldwijd gaande is en vooral een gevolg is van het feit dat we het hier in het westen goed hebben met elkaar. In ontwikkelingslanden zijn ze duidelijk nog niet zo ver. Je zou kunnen zeggen dat die zich in fase 1.0 bevinden en dat de ontwikkelde landen zich bewegen richting fase 3.0.” ‘je moet mensen in het hart raken, niet alleen in het hoofd’ Van der Sluis spreekt wel van een trend, die ook zomaar weer voorbij kan zijn. “Bijvoorbeeld wanneer we onze banen verliezen en we ons weer op onszelf gaan richten. Maar er zijn veel mogelijkheden om fase 3.0 verder uit te bouwen, waarbij technologische ontwikkelingen als inspiratiebron kunnen dienen. Het internet of things kan bijvoorbeeld leiden tot inspirerende nieuwe mogelijkheden om beter voor elkaar en de wereld te zorgen. Ik zie die ontwikkelingen als een kans.” NOAB 7 Medewerkers Dat ondernemers bezig zijn met zingeving en inspiratie is één, maar hoe krijgen ze hun medewerkers daarin mee? “Inspiratie kun je op verschillende manieren opdoen. Vaak komt het van buiten,” vertelt Van der Sluis. “Uit een wandeling in de natuur, het lezen van een boek, een gesprek met een vriend, enzovoorts. Ieder mens kan bij zichzelf nagaan waar hij energie van krijgt. Dat is heel erg persoonlijk. Als leidinggevende is het belangrijk om te weten waar je medewerkers geïnspireerd door raken. Daarvoor bestaan geen checklists. Om daar achter Lidewey van der Sluis Fotog r a f i e Pau l To lenaa r

39 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication