Per duurzaamheidsthema hebben we zowel ambities voor 2020 gedefinieerd als stappen bepaald die we willen zetten. Onderstaand de stappen die we in 2017 hebben kunnen zetten binnen de diverse thema’s. BIODIVERSITEIT Biodiversiteit is een heel actueel en essentieel thema in onze sector en voor veel retailers. We hebben hier veel tijd en energie aan besteed. Zo hebben wij het initiatief genomen om ons actief in te zetten voor een duurzame, toekomstbestendige sierteeltsector, waarin bloemen en planten met respect voor mens en milieu worden geteeld en verhandeld. We hebben met een aantal andere grote partijen in de branche een manifest ondertekend met de ambitie om in 2020 negentig procent van de verhandelde producten gecertificeerd te leveren. Op basis van dit manifest hebben we vijf kwekersbijeenkomsten georganiseerd met in totaal 200 kwekers. En bovendien zijn we vijf keer aangesloten bij bestaande kwekersbijeenkomsten en bij vier bijeenkomsten van brancheorganisaties. We zien een forse toename van kwekers die starten of vervolgstappen zetten met certificering (GAP of MPS ABC). Het percentage duurzaam verhandeld product* is bij Royal Lemkes in 2017 gestegen van 67 naar 73 procent. Waarbij op te merken valt dat we in 2017 zijn overgestapt naar een andere meetmethode (Sustainable Sourcing Scan van Floridata). * Duurzaam verhandeld product: Good Agricultural Practice (GAP)-gecertificeerd en zowel GAP als Global Social Compliance Programme (GSCP)-gecertificeerd in risicolanden (mandje van FSI 2020). 44