20

Structureel overleg trainers/coaches en TC. In dit VTBP staat omschreven wat er in een bepaalde leeftijdscategorie moet worden geleerd en in welke speelwijze we onze jeugdspelers willen ontwikkelen. De jeugdtrainers dienen dat te realiseren en de TC dienen hierop zicht te houden, dit mede te begeleiden en te controleren. Naast het regelmatige overleg op het veld (trainingen, wedstrijden) zal er ook regelmatig met elkaar overleg moeten zijn. Hierbij gaat het om uitwisseling van oefenstof, problemen waar je op stuit bij het implementeren van de speelwijze, het geven van tips en het elkaar stimuleren. Hoe doen we dit? • Structureel overleg (1x per 6 weken) tussen de trainers/coaches van A1, B1, C1 en D1 en de TC van deze leeftijdsgroepen. Het overleg wordt geïnitieerd door de TC. • Resultaten van dit overleg vervolgens ook besproken tijdens overleg met de trainers/coaches van A2, B2, C2 en D2. • Structureel overleg (*1x per 6 weken) tussen de trainers/coaches van E1, E2, E3, E4, F1, F2 en F4 en de TC van deze leeftijdsgroepen. • Het overleg wordt geïnitieerd door de TC. Mentale begeleiding. In dit VTBP wordt veel aandacht besteed aan techniek, tactiek en fysiek. Het 4e belangrijke element in de ontwikkeling en het leveren van prestaties is het mentale aspect. We stellen eisen aan het gedrag van spelers en begeleiding (zie gedragscodes) en we hebben aangegeven dat van selectiespelers mag worden verwacht dat de instelling/inzet optimaal is. Dit geldt natuurlijk voor al onze spelers maar de focus op het leveren van prestaties en daar je plezier uit halen is een voorwaarde voor een selectiespeler. We willen op het gebied van (winnaars)mentaliteit en focus nog een aanvulling geven. Voorbeeldfunctie trainers, coaches en leiders. SC Bolsward wil voor alle teams de beste trainers; deze trainers spelen een hele belangrijke rol in het voetbaltechnische, tactische en fysieke ontwikkeling maar vooral ook in de mentale weerbaarheid en instelling. Allereerst hebben ze een voorbeeldfunctie en zullen in hun gedrag, in hun taalgebruik, kleding en een juiste organisatie van hun activiteiten een eerste toon zetten naar hun spelers toe. Aandacht besteden/eisen stellen aan een goede ‘mindset’. 1. eisen stellen aan –op tijd zijn – aanwezigheid (ook bij blessure)- anders afbellen – juiste kleding (bv. bij koud weer). 2. aanbieden van een training, die wat vraagt van de spelers op het gebied van fysiek, concentratie en wilskracht, kortom uitdaging! 3. helpen met het ontwikkelen van zelfvertrouwen door het aanbieden van de juiste oefenstof, positieve coaching en het geven van de juiste feedback. 4. zich op de hoogte te stellen van en interesse tonen in de persoonlijke omstandigheden van de speler . 5. In de selectieprocedure ook rekening houden met juiste mentaliteit speler. Dit mentale aspect mee laten wegen (intrinsieke motivatie, kunnen omgaan met spanningen).

21 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication