16

Kosten en baten Verder lezen –> Gevoel is goed, focus is beter Sociaal ondernemers hebben vaak een enorme drive. Maar een onderneming heeft ook structuur nodig. Priscilla de Graef van PwC deed onderzoek en legde de succesfactoren van sociale ondernemingen bloot. ‘De professionaliteit moet groeien.’ Tekst: Marjan Agerbeek/Moneypenny Producties Foto: Jan Reinier van der Vliet Het rapport ‘Succesfactoren van een sociale onderneming’ is op te vragen bij PwC. Ga naar www.pwc.nl en kijk onder ‘Alle publicaties’. Het rapport is aanvullend op het onderzoek Passie en Poen van Start Foundation, te downloaden via www.startfoundation.nl Een sociaal ondernemer is een mens met een groot hart die vaak op gevoel werkt. Daar is niets mis mee. Maar het onderzoek van Priscilla de Graef en haar team maakt duidelijk dat sociaal ondernemers succesvoller zijn als zij systematisch nadenken over de opzet en groeikansen van hun bedrijf. Dat is een hoopgevende uitkomst: beter sociaal ondernemen kán. Maar hoe? Na analyse van ruim driehonderd zeer uitgebreide enquêtes onder sociaal ondernemers kon De Graef vaststellen dat ‘succes’ niet simpelweg een kwestie is van meer winst. ‘Geld is wel belangrijk, maar het gaat ook om geloofwaardigheid. Heeft de klant vertrouwen in de kwaliteit die jouw bedrijf levert en dat je sociaal werkt? Daarnaast is de impact van het bedrijf belangrijk, zeg maar het sociaal succes.’ Met die drie succesfactoren in de hand heeft De Graef gekeken welke sociale bedrijven succesvol zijn en hoe zij dat doen. Dat bleek per levensfase te verschillen. Karakter Startende sociale ondernemingen, zeg maar met een levensduur tussen de nul Succes is meer dan simpelweg veel winst en drie jaar, kunnen succes boeken als ze systematisch op zoek gaan naar klanten en zakelijke relaties en die aan zich binden. Daarnaast is het belangrijk dat één persoon in de onder neming de knopen doorhakt. Dat klinkt nogal logisch, maar dat is het niet volgens De Graef. ‘Je ziet dat deze ondernemers initiatieven ontplooien op alles wat ze op hun ondernemerspad tegenkomen en hun goed lijkt voor hun bedrijf. Dat gaat dus op gevoel. Structuur aanbrengen en keuzes maken in het werk of in de onderneming staan vaak haaks op hun karakter.’ Groeiende ondernemingen die tussen de drie en tien jaar bestaan, hebben te maken met een stijging van het aantal medewerkers en een uitbreiding van de klantenkring. Maar de bedrijfsorganisatie is net als toen het bedrijf startte, organisch, dus zonder veel structuur en duidelijke lijnen, zo blijkt uit het onderzoek. De Graef: ‘De ondernemer moet in dit stadium gefocust zijn op de wensen van de klant. Wat zoeken 16 Start Foundation – Baanbreker nr. 1 2016

17 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication