Hoofdstuk 6 Financiën en Risicomanagement Treasurystatuut (april 2018) Het treasurybeleid maakt deel uit van het financiële beleid van Stichting Opmaat Openbaar onderwijs & Stichting Jan Ligthartgroep. Het vindt plaats binnen de kaders van de Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 6 juni 2016 met kenmerk WJZ/800938, houdende regels over het uitzetten van gelden, het aangaan van leningen en het aangaan van verbintenissen voor financiële derivaten (Regeling beleggen, lenen en derivaten OCW 2016 RBLD 2016)). De regeling heeft betrekking op de publieke middelen van Stichting Opmaat Openbaar onderwijs & Stichting Jan Ligthartgroep. De Stichting maakt gebruik van twee banken om de (financiële) risico’s te spreiden: het actieve verkeer gebeurt via de Rabobank; de spaartegoeden staan gestald bij de ABN-AMRO. Financiële besturing Het strategisch beleid is de aanleiding van de uitvoerende plannen (schoolplan, jaarplan, begroting). Het dashboard per school geeft op alle onderdelen aan waar de school in dat kwartaal staat. De conclusies en de aanvullende teksten komen terug in het kwartaalverslag. Daarnaast is er een nieuw systeem in de lucht gebracht wat alle onderliggende personele en financiële informatie middels een viewer in beeld brengt. Aldus is de cirkel rond en kan een goede opvolging van de gemaakte plannen worden geborgd. Begroting 2019 Voor 2019 en verder is een strategische keuze gemaakt die te maken hebben met onderstaande uitgangspunten: • financiële ruimte die ontstond in de afgelopen jaren door late nabetalingen die niet meer kon worden ingezet voor dat schooljaar worden alsnog ingezet; • ruime positie van het eigen vermogen wat we willen inzetten ten behoeve van het onderwijs; • opvangen van negatieve financiële effecten door té kleine scholen die tegen of onder de opheffingsnorm zitten; • ondersteunen van scholen die kampen met elkaar versterkende financiële factoren: daling leer-lingenaantallen in combinatie met té hoge of té dure formatie. De begroting laat bij ongewijzigd beleid de effecten op de langere termijn zien. Hier wordt proactief op gestuurd. Jaarverslag 2018 Stichting Opmaat pagina 25