51

Jeroen Roeloffzen Willem Knol Bovendien heeft onze samen werkingspartner NL Charge al een oplossing voor dit probleem, waarbij de laadpalen in het geval van een noodsituatie in enkele milliseconden volledig worden afgesloten van de stroomtoevoer. Het biedt ook een oplossing voor netwerkbeheerders die ons nu vragen waarom wij nieuwe netwerkvoorzieningen van ze willen, terwijl het ziekenhuis meer dan genoeg kan bieden.” Meteen toekomstbestendig Over Morgen heeft samen met het Parkeerbureau een handreiking ontwikkeld voor het realiseren van laadinfrastructuur in parkeergarages. “Die is ook bruikbaar voor ziekenhuizen”, zegt Knol. “Wij hebben data en adoptiemodellen die kunnen helpen om antwoord te geven op de eerste vraag die altijd wordt gesteld: hoeveel laadpalen hebben we nodig? Je wilt niet een voorziening neerzetten waarop je over een paar jaar alweer tegen beperkingen aanloopt en moet uitbreiden. Je moet het meteen toekomstbestendig maken, anders krijg je te maken met extra kosten en lange wachttijden voor een aansluiting.” Dat laatste is echt een probleem, vult Roeloffzen aan. “Bij de grootverbruikersaansluitingen waar het in dit geval om gaat, heb je het al snel over één of anderhalf jaar. Daar lopen we nu tegenaan bij een zieken'Parkeren en laden gaan uitstekend samen, zeker op plekken waar mensen voor een aantal uur parkeren, zoals een ziekenhuis' 51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication