Technologie wordt steeds complexer, installatietechniek moet je positioneren als een ecosysteem van samenwerkingen (Foto Croonwolterendros, operatiekamer in ziekenhuis). “Samenwerking is nodig om de zorg te laten krijgen wat ze nodig hebben” Richard Louwes van Veolia Jan Denissen Ben Alen huis aanwezig is, heeft niet elke monteur die wordt binnengehaald via een extern bedrijf. Daar zit een niveauverschil en die kloof gaan wij als technische dienstverlener ook niet dichten, hoe effi ciënt we ons werk ook willen uitvoeren.” Angela: “Die technische dienst waarborgt de continuïteit van de zorg. Als deze mensen met pensioen gaan, is dat een groot gemis en daar moet je nu al op anticiperen.” Ben Alen (Manager Healthcare bij SPIE): “De continuïteit van de zorg - door de inzet van een eigen facilitair bedrijf - staat inderdaad zwaar onder druk. Dat betekent dat zorginstellingen steeds vaker een beroep op ons doen. Maar wij kunnen ook meedenken op de langere termijn en de verantwoordelijkheid voor een installatie overnemen.” René: “In het verleden zeiden installateurs wel eens tegen ziekenhuizen: ‘Kom maar op, dat doen we wel even voor jullie.’ Dat was niet altijd een succes. Daarnaast moeten wij 21% BTW in rekening brengen. Hoewel wij vaak effi ciënter kunnen weken, maakt dat uitbestede technische service duurder dan uitvoering door eigen personeel. De technische diensten binnen het ziekenhuis vinden het belangrijk om hun personeelsbestand op orde te houden, maar het is ook moeilijk om openstaande vacatures te vullen. Daarom krijgen we steeds vaker aanvragen voor insourcing en willen ziekenhuizen steeds vaker met ons samenwerken om technische werknemers voor een langere periode te kunnen leveren. Maar de demarcatie ‘wie doet wat’ moet je dan wel goed afspreken. Wij spreken de taal van de stakeh olders in zorginstellingen vaak onvoldoende maar we zijn regelmatig effi ciënter en we kunnen bijna alle technische kennis leveren.” 31
32 Online Touch Home