34

robotisering | tekst • Wilma Schreiber De cognitieve zorgrobot komt eraan! De huidige zorgrobots zijn vaak geprogrammeerd voor één taak en hebben daarvoor ideale omstandigheden nodig. Dat is meteen de reden dat deze prijzige technologische hulpjes al snel in een kast stof staan te verzamelen. Wat is er nodig om een robot goed te laten draaien? Die vraag vanuit het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven triggerde Fontys Hogeschool ICT om robots anders te gaan programmeren en ze zo robuuster, modulair en sensitiever te maken. Binnen Robot4Care blijken een digital twin en behaviour trees de ideale instrumenten om dit te realiseren. V anuit verschillende ziekenhuizen en zorginstellingen kreeg Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven dezelfde signalen: we hebben een robot aangeschaft, maar deze kan maar één kunstje. En als de omstandigheden wijzigen, functioneert hij niet meer zoals verwacht. Concrete aanleiding voor Robot4Care was een vraag van de Hartlounge in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven, die een rijdende robot wilde hebben voor pre-/postoperatieve informatievoorziening aan familieleden en kennissen van patiënten. “Een mooie uitdaging voor ons lectoraat: hoe kunnen we een robot zo programmeren dat deze geschikt is voor de afdeling? Tegelijkertijd dachten we al verder: om een robot duurzaam in te zetten, wil je dat zijn taken in de loop van de tijd aangepast kunnen worden”, vertelt Erik van Alphen, docent ICT & Technologie aan de Fontys Hogeschool ICT. Hoge verwachtingen Daarmee zijn meteen de twee grote problemen met de ontwikkeling van de huidige sociale robots benoemd: robuustheid en modulariteit. “De verwachtingen bij gebruikers zijn hoog, onder meer vanwege de grote beloften van producenten en resellers over wat robots zouden kunnen betekenen in de zorg. In de praktijk valt dat vaak een beetje tegen”, aldus Van Alphen. “Robots zijn doorgaans toegerust voor één taak, wat niet 100 procent aansluit bij de wensen. Daarom zou het fijn zijn als je zonder grote ingrepen het gedrag van robots zou kunnen aanpassen.” 34 FMT | mei 2022 Erik van Alphen, docent ICT &Technologie aan Fontys Hogeschool ICT in Eindhoven. Foto: Epsilon Studios, Myrthe Linssen Teade Punter islector aan de Fontys Hogeschool ICT, lectoraat High Tech Embedded Systems en leading lector van het Centrum of Expertise High Tech Systems & Materials van Fontys. Hij wijst op een ander punt. “In de zorg hebben medewerkers ook heel weinig tijd om die technologie uit te proberen. Daarom hebben we gekozen voor een ‘digital twin’: een virtuele simulatieomgeving waarin je kunt experimenteren en die ontwikkeling kunt doorzetten, zonder dat afbreukrisico in het primair proces. In die modelwereld kunnen we een robot laten rondrijden. Op een gegeven moment kun je hem dan ook besturen en vervolgens autonoom maken.” Om een robot te ontwikkelen die aansluit bij de wensen, wilde Fontys "Ons belang is dat wij robotgedrag maken in software"

35 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication