35

Teade Punter, lector Fontys Hogeschool ICT, lectoraat High Tech Embedded Systems en leading lector van het Centrum of Expertise High Tech Systems & Materials van Fontys. Foto: Epsilon Studios, Myrthe Linssen Digitaal model van de Hartlounge van het Catharina Ziekenhuis, een één-op-één model van de Hartlounge waarin de digital twin van de Pepper-robot ‘getraind’ kan worden. Beeld: Fontys toekomstige gebruikers meer betrekken bij het programmeren. “Voor ons als softwareontwikkelaars is het belangrijk om het zorgdomein en de casus van het ziekenhuis te leren kennen . Op basis van interviews hebben we zo scenario’s ontwikkeld voor robot-mensinteractie”, schetst Punter. “In coronatijd konden we niet in het ziekenhuis terecht. Daardoor zijn we op de digital twin uitgekomen.” Fontys ontwikkelt een prototype voor software van de robot, waarna commerciële bedrijven die verder kunnen uitengineeren. “Ons belang is dat wij gedrag voor de robot maken in software. Daar betrekken we graag bedrijven als SARA Robotics en DigiNova bij om kennis uit te wisselen.” Beslisbomen Bij het programmeren van robots maakt Robot4Care gebruik van ‘behaviour trees’, beslisbomen die binnen de gaming- en artificial intelligence-wereld worden ingezet om autonome karakters te laten opereren. “In feite deel je het totale gedrag op in kleinere elementen. Daar zagen wij mogelijkheden in. Uiteindelijk kun je dan een bibliotheek van skills aanleggen, die je in volgorde kunt zetten waardoor ander gedrag ontstaat”, verklaart Van Alphen. Die beslisbomen zijn essentieel om robots veilig te laten functioneren in een zorgomgeving. “Een robot denkt in een set van regeltjes, voert gewoon iets uit. Als er iets in zijn omgeving verandert, moet je de robot daarop wijzen, Digital Twin Academy Het project Robot4Care – uitgevoerd binnen het Fontys ICT InnovationLab – valt onder het lectoraat High Tech Embedded Systems en is onderdeel van het grotere project Digital Twin Academy, dat door middel van toegepast onderzoek en kennisdeling digital twins wil ontsluiten voor een breder publiek. Digital Twin Academy is een Interreg Euregio MaasRijn (EMR)-project. Dit programma wordt gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en betreft een samenwerking van overheden, onderzoeks- en onderwijspartners en het bedrijfsleven. Meer informatie www.fontys.nl/dta www.fontysictinnovationlab.nl 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication