15

| huisvesting Een ander logistiek probleem was dat de weg naar het sloopterrein een eenrichtingsweg is voor de ambulances van de spoedeisende hulp. Tijdens piekdagen rijden meerdere vrachtwagens met puin af en aan om het slooppuin af te voeren. Deze staan vaak achter elkaar te wachten om geladen te worden. Hierdoor zou de weg geblokkeerd worden voor de ambulances. Na overleg met busmaatschappij Breng mocht een gedeelte van de busbaan gebruikt worden als opstelplaats, waardoor er geen hinder meer bestond voor de ambulances. Traumahelikopter Een niet alledaags sloopprobleem was de traumahelikopter. De te slopen gebouwen stonden slechts 30 meter verwijderd van het helidek en dus rees de vraag of sloopstof schadelijk was voor de rotoren, verf en de filters van de traumahelikopter. En zo ja, vanaf welke fractie sloopstof is dit het geval en geldt dit dan alleen bij overvliegen, landen of ook opstijgen? Daarover bestaan geen data in Nederland. In samenwerking met het Radboudumc is besloten om deze vragen proefondervindelijk te beantwoorden. In samenwerking met de medewerkers van het helidek en de piloot van de helikopter is een proef uitgevoerd. Met de vergaarde data zijn een aantal zaken onderkend en nader ingeregeld om schade aan de traumahelikopter te voorkomen. Constructie en veiligheid bezoekers en gebruikers De te slopen gebouwen zaten vast aan intensief gebruikte publieksroutes. Het was een harde eis dat er geen slooppuin of -materieel in gebruiksgebieden terecht zou kunnen komen. Samen met de constructeur is gekeken naar de krachten die vrijkomen op de constructie tijdens de sloop. Er zijn specifieke maatregelen genomen om de publieksroutes constructief onafhankelijk te maken, afscherming aangebracht tussen sloop- en gebruikersgebied, en voorzieningen aangebracht waarbij het te slopen gebouw maar 1 kant op kan vallen. Hierdoor kon de veiligheid voor bezoekers en gebruikers worden gegarandeerd. Asbestsanering en totaalsloop In de gebouwen waren diverse asbesthoudende toepassingen aangebracht. BCM heeft zelf de omvangrijke asbestinventarisatie uitgevoerd en alle asbesthoudende toepassingen in kaart gebracht. Deze zijn in een optimaal saneringsplan verwerkt en gesaneerd. De totaalsloop is aanbesteed, waarbij het sloopplan c.q. kwaliteit prevaleerde boven de laagste prijs. Samen met het Radboudumc is de meest geschikte sloopaannemer geselecteerd. De sloop is niet alleen zonder incidenten gerealiseerd, maar ook volgens de BREEAMnorm, waardoor de nieuwbouw het maximaal aantal BREEAM-sterren kon halen. Sloopadvisering een vak apart Slopen is een vak apart; niet alleen de uitvoering, maar zeker ook de voorbereiding. Het sloopvak is niet iets dat je op school leert; het gaat om specifieke kennis die je in de loop der jaren opbouwt. BCM heeft door de jaren heen deze kennis eigengemaakt en veel lastige sloopprojecten voorbereid, begeleid en tot een goed einde gebracht. Een specialisme binnen de sloop is het beoordelen en onderbouwen van meer-/minderwerken. Binnen een bouwproject is dit relatief eenvoudig, aangezien er kengetallen bestaan. Maar wat het kost om 20 meter asbestbitumen te laten saneren of 50 betonpoeren te laten slopen is een heel ander verhaal. Er bestaan in Nederland maar weinig echte sloopadviseurs en een daarvan is BCM. Mede vanwege het portfolio en haar goede reputatie heeft BCM samen met Aronsohn raadgevende ingenieurs een van de grootste sloopprojecten in Nederland verworven. Meer informatie: www.bcmconsultancy.nl 15

16 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication