35

De inrichting van de tijdelijke zorglocatie nam slechts twee weken in beslag. Foto: Jan van der Ploeg Fotografie derenstroom van besmette en niet-besmette kleding. Luchtsluizen, een ambulancesluis. Een speciale inrichting voor medisch afval. Compartimentering in de hallen, zodat in geval van besmetting niet het hele gebouw besmet zou raken. Een noodstroomvoorziening. “Daarnaast hebben we een logistiek centrum ingericht voor voeding, toiletpapier, persoonlijke beschermingsmiddelen, alles wat je nodig hebt in een zorginstelling”, aldus Littooij. “Ook kwam er een controle-unit om voortdurend het hele gebouw in de gaten te kunnen houden. Alleen patiënten en verpleegkundig personeel hadden toegang, het mocht geen publiekstrekker worden.” In 14 dagen tijd werd zo een hospitaal in Ahoy neergezet, logistiek een enorme uitdaging. Denk aan de bewegwijzering naar kamers, kamernummers voor het geval er visite kwam en palliatieve ruimten voor het geval stervensbegeleiding wenselijk was. “Het is veel meer dan even een paar units plaatsen, ook logistiek. Hiervoor hebben we een grote projectorganisatie ingericht, met Jan Snel als hoofdaannemer voor de units en een team van Unlimited In 14 dagen tijd werd een hospitaal in Ahoy neergezet Productions BV eromheen, die gewend waren om terreinen voor festivals in te richten en aan te sluiten”, stelt Littooij. Daarnaast stelden ECT, IKEA en het Ikaziaziekenhuis spullen ter beschikking voor de inrichting van de tijdelijke zorglocatie, en kon de VRR gebruikmaken van de infrastructuur en voorzieningen van Ahoy zelf. “We deden het op zijn Rotterdams: niet lullen maar poetsen. Dat verbindt. Enorm veel gedreven mensen die ervoor wilden zorgen dat niemand op straat zou komen te staan en we maximaal voorbereid waren op een grote hoeveelheid patiënten.” Pragmatisch en doelmatig Gek genoeg heeft Littooij tijdens de hele operatie geen grote knelpunten meegemaakt. “De brandveiligheid was wel een hele puzzel. Want hoe krijg je bij een calamiteit al die bedlegerige mensen uit het gebouw? Om te voldoen aan de brandtechnische eisen hebben we een externe adviseur ernaar laten kijken en diens adviezen één op één overgenomen.” Doordat de tijdelijke zorglocatie in feite een gebouw in een gebouw was, kon de bestaande sprinklerinstallatie zijn werk niet doen. “Toen hebben we in de gangen de plafonds eruit gehaald en er gaas overgelegd, zodat het water van het dak van de units de gangen in kon stromen. Een pragmatische en doelmatige oplossing”, aldus Littooij. “Verder hebben we een complete brandweerpost ingebouwd, inclusief brandweerauto, waar 24/7 brandweerlieden aanwezig waren. Plus een intercominstallatie om mensen te kunnen waarschuwen in geval van een calamiteit.” >> 35

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication