Nick Hagenbeek facilitaire medewerkers de prijzen van alle artikelen handmatig aanpassen in het systeem. Dat vergde veel tijd.” Inkoop nu Maar de tijden zijn veranderd. Nu maakt Sutfene gebruik van een OCI (Open Catalogue Interface)-koppeling. Hagenbeek: “Dat is een koppeling tussen onze webshop en het ERP-systeem van de leverancier. Het werkt heel efficiënt. Prijzen zijn nu door een druk op de knop door de leverancier aan te passen, om maar een voorbeeld te noemen.” Sensire gebruikt ook Proactive, maar ze zijn verder dan Sutfene. Nick Hagenbeek vervolgt: “Ze hebben OCI-koppelingen met bijna alle leveranciers waar ze mee werken. Denk aan koppelingen omtrent voeding, medische gebruiksartikelen, kantoorartikelen, keukenbenodigdheden, ict-producten, consumentenelektronica en drukwerk. Omdat zorgorganisaties veelal met dezelfde leveranciers werken, kan Sutfene binnen de fusie aansluiten op deze koppelingen. Blijken we toch twee verschillende leveranciers voor een productcategorie te hebben, dan is het de bedoeling naar een leverancier toe te bewegen.” Voordelen Hagenbeek: “Zorgprofessionals kunnen thuis alles bestellen wat ze willen. De technologische ontwikkeling gaat enorm hard. Het is naïef te denken dat we dit als zorgorganisatie kunnen voorkomen. Iedere afdeling heeft tegenwoordig een (team)pinpas. Al wij onze medewerkers niet goed faciliteren - goedkoop, snel en efficiënt - dan gaan ze er zelf naar op zoek. Dat is één van de redenen waarom we gebruik maken van Proactive. Medewerkers zien direct de prijzen. Weten wat de beschikbare budgetten zijn. Als zij product A nodig hebben in plaats van B, dan zorgen we ervoor dat het in de webshop staat. Wie zijn wij om te bepalen welke medische artikelen we gebruiken? Het is de zorgprofessional die de kennis in huis heeft en wij zijn er om deze zorgprofessionals optimaal te faciliteren, zodat zij hun werk autonoom en zo digitaal mogelijk kunnen uitvoeren”. “ De OCI-koppeling tussen onze webshop en het ERP-systeem van de leverancier werkt heel efficiënt” Zorg toekomstbestendig Samengevat en met het oog op de toekomst, wat gaat er gebeuren binnen de nieuwe fusieorganisatie Sensire? Nick Hagenbeek: “De integratie gaan we slim en efficiënt organiseren door het beste van twee werelden samen te brengen. Zodanig, dat we de financiële synergieën die eruit voortkomen kunnen gebruiken voor innovatie om de zorg toekomstbestendig te kunnen blijven organiseren. Kortom, de fusie betekent dat we in sommige gevallen afscheid moeten nemen van leveranciers. We gaan niet op alle onderdelen met twee leveranciers verder, waarbij ik wil benadrukken dat we zowel bij Sensire als bij Sutfene met onze huidige leveranciers altijd prettig gewerkt hebben. De fusie dwingt ons echter om keuzes te maken, dus gaan we naar één FMIS en één systeem voor het inkoopproces met als doel om onze medewerkers optimaal digitaal te faciliteren. All by all, er is nog veel werk aan de winkel.” 23
24 Online Touch Home