51

tekst • Betty Rombout | hospitality Naar het ziekenhuis met een elektrische auto? Geen probleem! Nederland is internationaal een grote speler op het gebied van elektrische mobiliteit. In juni 2021 registreerde de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) 191.265 Battery Electric Vehicle (BEV) en 120.105 Plug-in Hybrid Electric Vehicule (PHEV). De verkoop blijft stijgen. En op het gebied van laadinfrastructuur is er geen ander land met dezelfde dichtheid aan laadpunten als ons land. Steeds meer zien we deze laadpunten ook in ziekenhuizen. Het Maastricht Universitair Medische Centrum Plus (MUMC+) heeft al langer laadpalen in gebruik; vanaf 2018. In totaal beschikt het ziekenhuis over 12 oplaadpunten op de begane grond van de open parkeergarage, waar zo´n 750 auto´s geparkeerd kunnen worden. Momenteel wordt er veel gebruik gemaakt van de laadpunten, maar het ziekenhuis verwacht dat de vraag in de nabije toekomst af zal nemen: “Meer en meer nemen elektrische auto´s de energie vanuit huis mee. Maar voorlopig blijven we deze service aanbieden voor diegenen die deze mogelijkheid nog niet hebben. We willen dat onze bezoekers veilig hun weg naar huis kunnen vervolgen”, stelt het ziekenhuis. “Elke dag staan de laadplaatsen vol”, meldt het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Het ziekenhuis kent sinds 2014 acht laadpalen voor personeel en acht voor bezoekers. Ook dit ziekenhuis voert als een van de redenen voor het plaatsen van de palen duurzaamheid aan. Het JBZ voldoet aan de criteria van de Milieuthermometer Zorg Brons, waarvan voorzieningen voor elektrisch parkeren onderdeel is. Laadplaats MUMC+, Maastricht | foto MUMC+ O m zoveel mogelijk elektrische kilometers te kunnen afleggen is het belangrijk tijdens het parkeren de elektrische auto te kunnen bijladen. De parkeerplaats van een ziekenhuis kan daarin een belangrijke rol spelen, mede door de groeiende vraag van zowel bezoekers/ patiënten als personeel. Maar ook andere overwegingen spelen een rol. Veel gebruik laadpalen Het Deventer Ziekenhuis heeft sinds juni 2021 zes duo laadpalen, oftewel 12 laadplekken. Nu al wordt er, met name tijdens kantoortijd, veel gebruik van gemaakt. “Niet alleen is er vraag naar, we zien het ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan het reduceren van de CO2 -uitstoot”, zegt de woordvoerder van het ziekenhuis. Groene stroom Duurzaamheid is dus een belangrijke reden voor ziekenhuizen om elektrische laadpalen aan te bieden. Maar kan het nutsbedrijf wel groene stroom leveren als daar niet alleen het ziekenhuis op moet draaien maar ook de laadpalen voor elektrische auto´s? Deze vraag is voor het Deventer Ziekenhuis gemakkelijk te beantwoorden. Zij hebben eigen voorzieningen voor de elektriciteit zoals zonnepanelen. Het MUMC ziet hierin ook geen probleem: “Ziekenhuizen zijn enorme energie intensieve huizen, de benodigde energie voor deze laadpalen is verwaarloosbaar klein ten opzichte van het totaal. De nutsvoorziening is hierin toereikend.” Ook het JBZ heeft dit op orde. Het ziekenhuis koopt haar elektriciteit in via een gezamenlijk inkoopcontract. “Het contract is ’gedekt’ door Garantie van Oorsprong (GVO´s) van Europese windenergie”, aldus het JBZ. Brandverzekering Mooie service dus van ziekenhuizen, het plaatsen van laadpalen voor elektrische auto´s. Maar die palen moeten natuurlijk wel in de brandverzekering opgenomen zijn. Stel dat er een incident uitbreekt. Zowel het Deventer Ziekenhuis, het MUMC en het JBZ geven aan de verzeke51

52 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication