35

EEN EERSTE IMPRESSIE VAN DE SNELLE VEDETTE IN ALUMINIUM. VEDETTE ONTWIKKELT SNEL MODEL IN ALUMINIUM ZOEKEN NAAR DE JUISTE BALANS “Als je schepen bouwt, ontstaat er vanzelf een lijstje van dingen die je nog eens wilt verwerken. En als dat lijstje lang genoeg is, ben je toe aan een nieuw ontwerp”, stelde Hans van Veen van Vedette Jachtbouw al eens eerder in Jachtbouw Nederland. En ook: “Klanten bepalen wat we bouwen.” Het heeft geresulteerd in een rijk modellenscala. Dat begon in 2002 met een parmantig jachtje met negatieve stuurhutramen en een terugvallend kopboeisel en kabelaring. Heel scheeps. Door de jaren heen groeiden de Vedette-ontwerpen in grootte, uitrusting en luxe. En in breedte, want dat is over de hele linie een ontwikkeling geweest: bredere schepen. Dat terugvallende kopboeisel bleef lang een kenmerk van een Vedette. Totdat een klant de steven juist voorovervallend wilde. Dat leidde tot de Comfort Line. En inspelend op de trend van rechte boegen ontstonden de Trust en Navigator. VOOR EX-ZEILERS Dat alles in staal, maar Van Veen wist iedereen te verrassen door ook de polyester Cantia Launch en Cruiser aan zijn pakket toe te voegen. Waarmee weer een nieuwe doelgroep werd bereikt. “Die Cantia is in trek bij Vedette Jachtbouw in Ter Aar werkt aan een snel model, in aluminium. De ontwikkeling van zo’n nieuw ontwerp blijkt een zoektocht naar het ideale compromis, naar de juiste balans. Ondertussen won de werf de prijs HISWA Motorboot van het Jaar 2019 en tijdens Boot Düsseldorf de prestigieuze award ‘European Powerboat of the Year 2020’, beide voor de Vedette Navigator 35. ex-zeilers”, weet Van Veen, “zij zijn gewend aan polyester als bouwmateriaal en vinden de beleving aan boord mooi. We bieden een antwoord op de vraag van de klant.” In dat licht is het niet eens zo gek dat Vedette plannen heeft voor een snel ontwerp, uitgevoerd in aluminium. LICHTER BOUWEN Ook aan dat plan ligt een klantwens ten grondslag. Van Veen: “Een van onze klanten ligt in een IJsselmeerhaDE AFLOPENDE LIJNEN VAN RAMEN, RELING EN ROMP VERSTERKEN HET VLOTTE KARAKTER. ven en hij wil snel kunnen oversteken, om vervolgens rustig verder te kunnen toeren. Waterverplaatsers zijn niet geschikt om zo’n sprint te trekken. Je zou ook te veel vermogen moeten toevoegen. De oplossing is lichter bouwen en een aangepast onderwaterschip, iets vlakker en met lange waterlijn. Maar toch ook met een V-vorm om de kiel te compenseren.”

36 Online Touch Home


You need flash player to view this online publication