UITEENLOPENDE PROJECTEN VAN PETER BOSGRAAF PETER BOSGRAAF: VEELZIJDIG ONTWERPER. Foto Laurens van Zijp Van tender tot tjalk Hoe een klantcontact al niet tot stand kan komen … Een rijke Canadees kocht een grachtenpand in Amsterdam en wilde daar eigenlijk een boot bij. Maar wel eentje die geënt is op de kreeftenboten aan de Noord-Amerikaanse noordkust. Hij raakte in gesprek met een rondvaartbootschipper en die liet de naam van de Amsterdamse jachtwerf Bouwmeester vallen. Via die werf kwam de Canadees vervolgens bij ontwerper Peter Bosgraaf in Amsterdam uit. En o ja, hij had nog een wens: op termijn wil hij de boot naar Canada brengen om daar op zee te kunnen vissen. RONDSPANT IN SANDWICH “Ik ben eerst maar eens die lobster boats 4 JACHTBOUW NEDERLAND FEBRUARI 2020 Van een op vissersboten geënt motorjacht en snelle tenders tot een tjalk. De verscheidenheid aan recente ontwerpen van Peter Bosgraaf is groot. Licht bouwen in composiet heeft nog altijd zijn voorkeur, maar ook staal gaat hij niet uit weg. Een momentopname. gaan bestuderen”, vertelt Peter Bosgraaf, “ze hebben allemaal een fraaie romplijn met een diepe zeeg, maar een wat hoekige opbouw. ‘Functioneel’ zullen we maar zeggen. Niet zelden is de stuurboordkant open, om al sturend de hijsinstallatie voor de fuiken te kunnen bedienen. Ze hebben in elk geval een grote werkkuip.” Een van de wensen van de Canadese klant was dat de boot een hybride voortstuwing kreeg. Bosgraaf: “In de stad wil je immers geen lawaai en uitstoot en hoef je niet hard te varen. Maar het schip kan wel 15 knopen lopen, omdat de romp een semi-displacement halfglijder vorm heeft. De romp is uitgevoerd in sandwich: een schuimkern van Corecell die aan beide zijden is bekleed met een laminaat van glasvezel en epoxyhars. Het onderwaterschip is voor scherp en loopt over in een uitwaaierend vlak achter, dat oploopt. Je wilt een bepaalde verhouding hebben tussen grootspant en spiegel, om de weerstand bij hogere snelheden zo klein mogelijk te maken; het water laat beter los. Er zit een flinke scheg onder, die tevens de schroef beschermt.” De boot heeft voorin een accommodatie voor twee met bed, kastruimte en toilet aan stuurboord. Aan bakboord is de kombuis. In de stuurhut vinden we de aan stuurboord gesitueerde stuurstand en zitplaatsen. Die stuurhut is vrij recht, in geest van het type schip dat nu eenmaal
5 Online Touch Home